Разходка до водопад, йога на пуст плаж, уроци по сърф: Ол инклузив услугите не са само храна и алкохол
Пътуващите не искат просто да си почиват. Те искат да изследват. Ето как курортите се трансформират
&format=webp)
Когато през 2022 г. отпадат ковид ограниченията, Грегор Насиеф, собственик на Fort Young Hotel and Dive Resort в островната държава Доминика в Карибско море, се подготвя за засилен туристически интерес. Или както някои експерти предричат - ще има „пътувания за отмъщение“, защото хората са стояли затворени твърде дълго и трябва да си наваксат.
Резервации наистина има, но Насиеф бързо разбира, че обстановката се е променила. Доминика, наричана „Островът на природата на Карибите“, така или иначе не е типичната ол инклузив дестинация. Но след пандемията клиентите ясно показват, че вече не се интересуват толкова много от храна и лежане по плажове.
„Хората, които идват тук, не искат просто да не правят нищо и да почиват. Те искат да разглеждат, да изследват. Няма как ол инклузивът да е успешен, ако не включим и обиколки на острова“, казва Насиеф пред BBC.
И прави точно това с новите туристически пакети. Той не е единственият, на когото се налага да се промени, за да се адатира. Все по-често ол инклузив услугите излизат от рамките на ресторанти, барове и плажове. Пътуващите търсят обиколки с екскурзоводи и походи, ресторанти с традиционна кухня, изобщо движение и преживяване.
Тенденцията започва да се усеща още през 2022 г. Днес тя е още по-силна. Все повече хора са готови да се откажат от комфорта на петзвездния си хотел, за да могат да обикалят, да разглеждат и да открият нови места.
Ето защо Насиеф предлага не само храна и легло, а и ежедневни екскурзии до водопадите Трафалгар в Доминика или посещение на оживен местен пазар. Въпреки че този тип ол инклузив е по-скъп (456 долара на вечер) от обичайния, той има успех и в момента около 30% от резeрвациите му са точно за такива пакети.
В Nay Palad Hideaway на остров Сиаргао във Филипинско море цените започват от 900 долара за нощувка като в пакета са включени освен луксозният ресторант и масажи, персонални екскурзии, уроци по сърф или разходки до естествени скални басейни.
На пътуващите до там им харесва, че след като веднъж платят, вече не мислят за цени и пари. Не трябва да се чудиш нито какво ще ядеш, нито къде ще ходиш, защото всичко вече е планирано. А за мнозина планирането е най-трудната част.
По-широкият ол инклузив се харесва на все повече хора, казва и Рили Томас от туристическата агенция For a Travel. Тя се занимава предимно с организация на семейни екскурзии и меден месец за младоженци. Казва, че около 50% от хората с ол инклузив искат да излизат извън курортите.
„Те търсят общуване с местните хора и искат да разгледат мястото, на което са отишли“, казва Томас.
Тази тенденция е възможност комплексите да преосмислят услугата си и да се адаптират като предлагат и хотелско настаняване, и преживявания.
„Това все още е незапълнена пазарна ниша. Ако един курорт предлага екскурзовод и обиколка, всичко става много по-примамливо за много хора, които така или иначе не искат да лежат на плажа през цялото време.
Екскурзиите не бива да са много ангажиращи. Достатъчно е да се смени дори ресторантът, казва Джесика Шанън, ръководител на звено в Sandals Royal Curaçao, хотел в островната държава Кюрасао. В Sandals създават програма за хранене през 2022 г. и я отчитат като голям успех. Тя се предлага на гостите, резервирали определен тип стаи. Те обикалят местни ресторанти като хотелът осигурява и транспорт. Сега се планира програмата да се разшири до всичките им 17 хотела в различни курорти.
Вечеря извън комплекса се предлага и от Ikos Resort, които имат хотели в Гърция и Испания. Гостите се изпращат в малки, семейни ресторанти като могат сами да наемат коли за разходки.
Преди две години от испанската компания Paradisus by Meliá разкриват специална програма, наречена destination-inclusive, която се предлага на клиенти, платили за по-скъпо настаняване. В нея са включени дейности като пътуване с катамаран или йога на пуст плаж, както и преходи с екскурзовод.
„Хотелиерите знаят, че туристите са се променили не само заради пандемията, но и заради социалните мрежи“, казва Паула Фореро, генерален мениджър в компанията. Хората вече много по-лесно получават информация и искат да отидат на местата, които са видели в Instagram и TikTоk.
„Преди гостите можеха да прекарат по седем дни в хотела, да ядат и да почиват. Вече не е така. Те са любопитни, защото имат достъп до повече информация, искат преживявания и приключения“, казва тя.