Частни ски камериери, готвачи на живо, скъпи пури: Зад кулисите на ултралукса в Швейцария
Петзвездните хотели съставляват само около 8% от всички нощувки, но гостите, които отсядат в тях, формират 25-30% от общите приходи от туризъм в Швейцария
&format=webp)
Бизнесът на най-богатите хора процъфтява. Неслучайно и туристическата индустрия на Швейцария също е в подем.
През 2024 г. в швейцарските хотели са регистрирани 42,8 млн. нощувки - най-високият брой от над 50 години. Ключов фактор? Луксозните туристи, особено от САЩ, които се стичат в алпийската страна в рекорден брой.
Тъй като става все по-ясно влиянието на богатите туристи върху швейцарската икономика, страната удвоява статута си на крайна дестинация от висок клас, пише Euronews.
В продължение на десетилетия девствените пейзажи и елитната репутация на Швейцария я превръщат в магнит за заможни туристи. Отдавна е синоним на ексклузивност - от петзвездните хотели и ресторантите с „Мишлен“ до частните ски хижи и дискретните банкови услуги.
След пандемията Швейцария все повече се ориентира към персонализираните преживявания от най-висок клас.
Хотелите в алпийски дестинации като Сейнт Мориц и Гщаад вдигат летвата с услуги, които може да очаквате да видите в луксозните курорти от сериала „Белият лотос“: Лични скиорски камериери, които да подгряват обувките ви, обиколки с хеликоптер и дори мотоциклети Harley-Davidson, които гостите могат да карат.
Петзвездните места за настаняване вече се предлагат с очаквани екстри като готвачи на живо и консиерж услуги, които осигуряват преживявания, които се случват веднъж в живота.
Някои от тях, като The Chedi, могат да се похвалят с екстравагантност, като например колекция от хиляди редки пури, които струват до 8600 евро.
Луксозен туризъм = сериозен бизнес
По данни на Световния икономически форум през 2024 г. световните милиардери увеличават общото си богатство със зашеметяващите 1,94 трилиона евро.
Изглежда, че стратегията на Швейцария за привличане на посетители, които разполагат със значителни средства, носи дивиденти.
Миналата година броят на чуждестранните нощувки се е увеличил с 5,1 % до 22 милиона, като около една четвърт са от САЩ. В същото време китайските и индийските посетители са се увеличили с двуцифрени числа, което е сигнал за ръст и в луксозните пътувания на дълги разстояния.
Макар и да не са многобройни, гостите с високо благосъстояние оказват значително влияние.
Петзвездните хотели съставляват само около 8% от всички нощувки, но гостите, които отсядат в тях, формират 25-30% от общите приходи от туризъм в Швейцария.
„Цифрите говорят сами за себе си“, казва Маркус Бергер от Switzerland Tourism пред BBC. „Голямото икономическо значение оправдава ангажимента към луксозните гости.“
Критиците обаче се питат дали тези ултралуксозни посетители не оскъпяват местните туристи. Подобни успешни истории са се проваляли и на други места, като например в Рим, където краткосрочните наеми принуждават местните жители да живеят извън града.
Как се представя Швейцария в сравнение с други места за луксозни почивки?
Бумът на луксозния туризъм в Швейцария не е изолиран.
Дестинации от цял свят се борят за пазара на луксозни стоки. Например Тенерифе се позиционира като ексклузивно място за бягство, стартирайки инициативи, специално насочени към луксозните туристи от САЩ.
Курорти от Малдивите до Австрия и Гърция предлагат индивидуални маршрути и самостоятелни уелнес комплекси, за да привлекат богатите туристи.
Швейцария се надява, че ще продължи да се отличава от другите луксозни дестинации със съчетанието на старомодно величие и модерен разкош.
Докато дестинации като Дубай и Малдивите обещават екстравагантност, тя предлага изтънчен лукс, който се корени в културното наследство, приключения на открито и обслужване на световно ниво. Това би могло да остане печеливша формула за най-богатите туристи в света, а още повече за швейцарското гостоприемство.