Предложените от Доналд Тръмп мита ще намалят икономическия растеж на САЩ до 2026 г., смята главният глобален икономист на Morgan Stanley Сет Карпентър.

Новоизбраният президент възнамерява да наложи общо мито от 10 до 20% върху целия внос, както и допълнителни от 60 до 100% върху стоките, внасяни от Китай. По време на президентския дебат през септември той описа този подход като инструмент за извличане на средства от конкурентни държави.

„Все още не е ясно колко бързо ще бъдат въведени тези мита. В случай че влязат в сила наведнъж обаче, те могат да доведат до голям негативен шок за икономиката”, коментира Карпентър пред CNBC по време на годишната среща на върха на Morgan Stanley за Азиатско-тихоокеанския регион в Сингапур.

Той подкрепя основния сценарий на Morgan Stanley митата да влязат поетапно в рамките на 2025 г., добавяйки, че те ще доведат до по-висока инфлация.

„След това, през 2026 г., смятаме, че растежът в САЩ ще започне да спада значително заради тези мита и някои други политики“, предупреждава той. „Много ясно е, че митата повишават инфлацията. Много ясно е, че митата са спирачка за растежа на САЩ, а не само за страните, на които са наложени”.

Марк Малек, главен информационен директор в брокерската компания Siebert, също отбелязва, че ако предложените мита влязат в сила, особено в допълнение към вече наложените от администрацията на Джо Байдън, в редица сектори, включително автомобилния, потребителската електроника, машиностроенето, строителството и търговията на дребно, ще се наблюдава по-висока инфлация.

„Предложената от Тръмп 60-процентна тарифа върху китайските стоки, заедно със съществуващата 100-процентна тарифа на Байдън върху произведените в Китай електрически превозни средства, ще окаже значително въздействие върху автомобилната индустрия. Универсалната 10-процентна тарифа върху вноса на потребителска електроника ще увеличи разходите на компании като Tesla, Microsoft и Apple”, казва Малек, като акцентира, че тези по-високи разходи вероятно ще бъдат прехвърлени върху потребителите.

Въпреки че индексът на потребителските цени в САЩ се повиши с 2,6% през октомври спрямо година по-рано - малко повече от септемврийските 2,4% - инфлацията в САЩ намаля и това накара Федералния резерв да свали лихвените проценти.

„Ако бъдат въведени мащабни мита, пазарите могат да изключат изцяло намаляването на лихвените проценти за 2025 г.”, казва Бен Емънс, главен инвестиционен директор и основател на FedWatch Advisors, добавяйки, че те могат също така да „ограничат“ растежа.

Притеснения за американския логистичен сектор

Американските спедитори също са притеснени по отношение на перспективите за 2025 г. - както заради очакваните нови мита на Тръмп, така и заради възможността за нова стачка на пристанищата. Тя може да започне още в средата на януари. Ръководителите на веригата за доставки и логистиката казват пред CNBC, че сега компаниите от сектора се опитват да разберат какви проблеми могат да настъпят в глобалната верига за доставки и колко запаси да поръчат на фона на макроикономическите рискове. Те са зависими и от ранния старт на Лунната нова година - празничен период в Азия, по време на който производствените дейности спират за период от един месец.

„При продължаващата несигурност по отношение на работната сила в пристанищата и потенциалната възможност за увеличаване на тарифите през първото тримесечие, спедиторите трябва да предвидят стратегическо изтегляне на инвентар от Азия, което ще се отрази както на международните, така и на някои вътрешни пазари“, предупреждават от C.H. Robinson, които очакват новите ставки да влязат в сила най-рано в края на февруари или началото на март.