От личния бранд до преодоляване на стреса: Няколко съвета за жените предприемачи
Въпреки че недоверието и подценяването на жените са често срещани в света на бизнеса, това не е присъда, а мотивация за промяна на предразсъдъците
Когато една жена реши да се захване с бизнес или да започне да гради кариера, тя често се сблъсква с множество предизвикателства. Недоверие, подценяване, дискриминация – те често имат не само морално, но и финансово изражение.
Въпреки че на това отношение често се гледа като на статукво, то не е присъда. Напротив, като всеки друг предразсъдък и тези могат да бъдат неутрализирани, стига да се предприемат целенасочени действия в тази посока.
Около това се обединиха участничките в панела „Бизнес по женски и как да се представяме в най-добрата си светлина" в рамките на форума „Денят на жената предприемач 2024“.
Личният бранд като ключ към успеха
Преди години Йордана Димитрова работи в голяма компания в сферата на недвижимите имоти и инвестиционните проекти. Като естествено продължение на своите дългогодишни успехи – ръководене на екипи, награди за преизпълнени цели и бизнес планове – в един момент тя очаква да заеме ръководна длъжност. Но позицията е дадена на друг човек – мъж, без опит, който в крайна сметка взима по-висока заплата от нея.
Тя решава да разбере защо се е получило така. И успява. Причината е, че нейният конкурент умее да прави уникално първо впечатление - той не разчита на резултатите, а краде вниманието с добро представяне и позициониране.
„Всеки ден се срещаме с нови хора и правим първо впечатление. А то се формира до четвъртата секунда. Това не означава, че е правилно, но ние вече сме поставили човекът срещу нас в някакъв калъп заради начина, по който го виждаме. До 30-та секунда, когато чуем гласа му, мнението се дооформя, а до 4-тата минута се затвърждава“, обясни пред пълната зала Йордана Димитрова, която днес е експерт по личен имидж и създател на академия, клуб и онлайн списание „Великолепната Жена“.
Тя цитира статистика, според която първото впечатление за всеки човек зависи 55% от външния вид, 38% от начина на говорене и комуникация и едва 7% от самите думи, които изговаря.
„Въпреки че на думите се пада най-малък процент от впечатлението за нас, когато се приготвяме за среща или презентация, през цялото време мислим какви слайдове ще покажем, какво ще кажем, какви примери ще дадем. Чак тогава мислим как ще изглеждаме. А това да изтренираме нашата презентация и да чуем гласа си направо е мираж“, акцентира Йордана Димитрова.
А това е грешка защото нанася щети на личния ни бранд. Да, не сте прочели грешно. Личен бранд. Всеки човек има такъв, без значение дали го осъзнава или не. Това е асоциацията, която хората имат, когато чуят името ни. Но освен че всеки има личен бранд, е въпрос на желание и знания той да бъде управляван в посока, в която би бил полезен.
Според експертът по личен имидж преди среща или презентация дамите трябва да си представят ясно в каква светлина искат да бъдат възприети и да го опишат с три думи. Начинът, по който изглеждат, по който самите те се възприемат, трябва да подпомага посланието, което искат да предадат на околните.
„За да искате хората да ви чуят, първо трябва да ги грабнете с външен вид, с походка, с осанка. След това начинът, по който говорите - вашият глас издава доколко сте уверени и умеете да въздействате на публиката. Чак на трето ниво се стига до това хората да искат да пожелаят да ви чуят какво всъщност искате да им кажете“, категорична беше Йордана Димитрова. „В днешно време, когато има голяма конкуренция, можете да използвате вашият личен бранд като най-голямо предимство. Развиването и утвърждаването му дава възможност за около 30% по-висока заплата или цена на предоставяната услуга“.
Вербална и невербална комуникация
Уменията за доброто представяне на бизнес дамите пред аудитория е основна част от изграждането на техния личен бранд. А те са свързани с овладяването както на вербалната, така и на невербалната комуникация.
„Трябва да пазим гласа си като нещо, което е много свещено. Ако ние не се отнасяме така с него, той ни предава. Това означава, че трябва да го съхраняваме чрез дишането през диафрагмата. Много често жените, когато говорим, дишаме по-плитко, а не трябва“, обясни на свой ред Десислава Авджиева, дългогодишен предприемач и управител на Alternative Advertising.
Невербалната комуникация също е изключително важна. Повечето хора, когато обясняват нещо, жестикулират прекалено много. Това не е добра идея. Движенията трябва да са по-премерени и да акцентират на нещата, които говорещият иска да бъдат запомнени от аудиторията.
„Всеки е чувал, че трябва да бъдем автентични, но много малко наистина го правят. Всеки иска да си научи добре презентацията, но когато трябва да я представи и е притеснен, си личи. Невербалният език го излъчва“, предупреди Десислава Авджиева. „Правете това, което чувствате отвътре. Когато сте себе си, дори да сгрешите нещо, то ще се възприеме по-добре от аудиторията. Когато не сте обаче, нещата не се получават. И бъдете позитивни. Една усмивка винаги разчупва ситуацията. Дори да имате отсреща намръщени лица, не трябва да им обръщате внимание“.
Ако все пак се притеснявате от аудиторията, посъветва тя, насочете погледа си по линията над челата на хората. По този начин няма да се фокусирате върху погледите им и няма да се притеснявате, ако някой е назаинтересован, напрегнат или просто не ви харесва.
Говорните умения също са важна част от впечатляващото присъствие пред публика. Затова управителят на Alternative Advertising даде един полезен съвет за тяхното подобряване – повтаряне на скоропоговорки с тапа за вино в устата.
Скоропоговорката първо се прочита нормално, след което тапата се захапва в началото със зъби и се повтаря. Това раздвижва челюстите и загрява говорния апарат.
Пример за подходяща скоропоговорка е:
„Карикатурата на карикатуриста окарикатурява карикатуриста, но дали карикатурата на карикатуриста окарикатурява карикатуриста или карикатуристът окарикатурява карикатурата на карикатуриста“.
„Тайната на успешното представяне е да предизвикваме интерес и да има взаимна полезност – да даваме и да получаваме. Адаптациятя спрямо събеседника също е от основно значение. Публичното говорене е умение, което се усъвършенства само с практика“, акцентира в заключение Десислава Авджиева.
Как да победим стреса
Но всички тези уроци са безсмислени, ако старанието и мислите за тях доведат до бърнаут – бича на работещия човек през 21 век.
Мирослава Велева – Радкова днес пише книги и е мозъчен треньор, но не винаги е било така. Преди няколко години тя работи на 5 места, тежи с 40 килограма повече и има зад гърба си два фалита и един развод. Тя се оказва сама с 40-дневно бебе и 7-годишно дете, започва да функционира през травмите от детството си и в крайна сметка стига до пълен бърнаут.
След като осъзнава какъв точно е нейният проблем и че ѝ предстои да извърви дълъг път, решава да превърне това в история на успеха. За това ѝ помагат и „правилните специалисти“.
„Чрез повторение, учене и дисциплина, ние успяваме да придобием нови умения и знания от хората, които са експерти в своите области. Най-добрата инвестиция, която можем да направим през целия си живот, сме самите ние. Много хора ме питат защо говоря за себе си като за продукт. Защото аз съм продукт на експертност и на моите ментори, с които съм била достатъчно упорита да повтарям едно и също, да го прилагам през преживяването, докато то даде промяна във външния свят“, обясни гледната си точка Мирослава Велева – Радкова.
Празнуването на всяка малка победа в борбата за намиране на себе си е от изключително значение, както и смяната на средата, ако тя е неподходяща за личностното развитие на човека.
„Тук е много полезно правилото 30-30-30-10. 30% от времето си прекарвам с хора, от които уча. 30% с хора, които са на моето ниво и обменяме опит. 30% от времето преподавам и 10% прекарвам сама със себе си, за да съм сигурна, че не вървя отново към бърнаут“, описа подхода си мозъчния треньор. „Не трябва да забравяте и тайната на петте С-та - смях, слънце, страст, сън и задължително секс“.