Три са сигурните неща в живота – смъртта, данъците и Марая Кери всяка Коледа. Този празник просто не би бил същият, ако по заведения, молове и базари не звучи „All I Want For Christmas is You”.

Вярно е, че тази песен е безкрайно досадна за някои хора. Но е вярно и друго – повечето певци могат само да мечтаят за хит от такъв мащаб. А в цялата история има един много любопитен детайл. Когато тази песен излиза през 1994 г., тя не е много харесвана. Ето защо е логичен въпросът как в следващите години се превръща в такъв хит.

Преди 30 години парчето на Кери достига до 12-та позиция в класацията на Билборд в САЩ. Представя се по-добре във Великобритания – второ място. След това обаче песента започва да набира популярност всяка зима, за да оглави класациите в 25 страни, а през 2023 г. е обявена „за най-великата празнична песен на всички времена“ от списание „Билборд“. И така една песен става почти синоним на Дядо Коледа.

„Първо трябва да се каже, че песента е най-вече забавна. А ако се заслушате в т.нар. класически коледни песни, те не са“, обяснява пред BBC Бритни Л. Проктър, преподавател в The New School в Ню Йорк и изследовател на попкултурата.

Според нея Кери е взела идеята за коледна песен, но я е преобърнала с главата надолу, за да създаде нещо ново, в което се обединяват R&B, госпъл и поп музика „по сърдечен и весел начин наред с коледния дух“.

Ето и друго обяснение. Този път от музикантката Кейт Соломън. Тя казва:

„Перфектната поп песен в случая е коледна песен“.

Но всъщност създаването на такава песен не е никак лесно. Мнозина са се провалили в опитите си. Ето само два примера – Тейлър Суифт и Джъстин Бийибър, които са известни и с това, че превръщат в злато всичко, до което се докоснат.

Провалите не са изненадващи. Според музиколога и ко-водещ на подкаста Switched On Pop Нейт Слоун при писането на коледни песни има определена специфика. А именно – независимо колко голяма звезда се захване със задачата той/тя трябва да не предлага нещо ново. Тъкмо обратното, посочва той. Когато дойде декември, публиката иска да се върне във времената на 40-те и 50-те години.

Не един и двама изпълнители са се провалили точно в опитите си да съберат на едно място ново и старо звучене, що се отнася до коледни песни. Типичен пример е „Santa Tell Me“ на Ариана Гранде.

От другата страна песента на Кери се заиграва с жанрове от различни епохи, а самата певица казва, че целта ѝ е била не да направи деветдесетарско парче, а нещо, което звучи вечно. Според някои познавачи Марая умишлено звучи като версия на друга коледна песен „Sleigh Ride“, продуцирана Фил Спектър, работил с изпълнители като Бийтълс, Рамоунс, Тина Търнър и др. В нея също могат да се чуят коледни звънчета, ритъмът е подобен, а има и още нещо общо – и тя се пуска само веднъж годишно и звучи свежо.

Няколко думи и за аранжимента. Според Слоун повечето поп хитове днес са съставени основно от четири акорда. Песента на Кери обаче, както доста коледни, е по-богата със своите 13 акорда. Така публиката има чувството, че преживява „различен хармоничен пейзаж“, казва Слоун.

Но освен музикалните качества има и други фактори, спомогнали за превръщането на песента в тотален хит. На първо място е изпълнителката.

„Марая е много проницателна и самата тя обича Коледа. И се случва така, че чрез нещо, което харесва, успява да генерира приходи“, казва критикът Айша Харис.

В мемоарите си от 2020 г. самата певица разказва, че е израснала в разпадащо се семейство и всяка Коледа е била провал. Затова се зарекла, че когато порасне ще направи „перфектна Коледа“ за всички. Тя дори неуспешно се опита да патентова псевдонима „Кралицата на Коледа“.

All I Want се изстрелва напред и нагоре след като прозвучава във филма „Наистина любов“ от 2003 г. Той се появява на екран в доста тежък за Кери период. Тя самата е остро критикувана заради неуспешния ѝ опит да влезе в киното и е масово подигравана. Тогава „Наистина любов“ отново я връща в дневния ред на публиката. Така е отворена вратата и за все по-нарастващата популярност на парчето.

От началото на века Кери измисля нови и нови начини, за да напомня за коледната си песен.

През 2010 г. издаде специален албум с такива записи, изпя я заедно с Джъстин Бийбър (2011), в шоуто на Джими Фалън през 2012 г. (в т.нар. формат „ученически инструменти“) и с Майкъл Бубле през 2013 г. През 2016 г. се появи в предаването Carpool Karaoke с водещ Джеймс Кордън, за да изпее същата песен. Традиционните ѝ коледни концерти пък започнаха да се превръщат в турнета. От 2019 г. тя публикува в социалните мрежи на 1 ноември видео, в което заявява, че е време за новия коледен сезон.

По темата кое прави тази песен каквато е може да се говори още много. Някои приписват успеха на бавното интро с вълшебния глас на Кери, което изведнъж прераства в игрив, весел ритъм. Но може би едно от основните ѝ преимущества е, че звучи празнично и то във време, в което всички търсят точно това – коледния дух. Този празник е време за оптимизъм, а в песента има много от него.

През 2019 г. Кери успя да сбъдне едно от желанията си – песента ѝ оглави класацията на Билборд. Но може би това няма особено значение, защото преди това бе завладяла феновете по цял свят. И вероятно хората ще ѝ се радват още дълго време.