През този месец световната туристическа индустрия ще се възстанови напълно от последствията на пандемията, сочат данни на ООН.

През първите девет месеца на 2024 г. международните пътувания в световен мащаб са достигнали 98% от нивата за същия период на 2019 г., се казва в доклада на организацията. Останалите 2% се очаква да бъдат наваксани този месец. След това ООН предвижда нова златна ера на растеж за индустрията.

Повечето региони вече са в нея, най-вече Близкия изток, където международните пристигания са се увеличили с 29% през първите девет месеца на 2024 г. спрямо същия период на 2019 г., според данни на U.N. Tourism. Ръстът в региона през този период се дължи на увеличението на посетителите в Катар (+141%) и Саудитска Арабия (+61%).

Африка и Европа също са се възстановили напълно, като броят на пристигащите е нараснал съответно с 6% и 1%.

Американският континент е близо до това, като приключва с 97% (-3%) от международните пристигания тази година в сравнение с 2019 г., докато Азиатско-тихоокеанският регион е на 85% от нивата преди пандемията. Регионът продължава да страда от бавното завръщане на китайските туристи.

Епицентър на световния растеж

Международните пътувания в Азиатско-тихоокеанския регион може и да изостават към днешна дата, но се очаква той да бъде епицентър на глобалния растеж на пътуванията през следващите десетилетия. Според Международния съвет на летищата в Азиатско-тихоокеанския регион и Близкия изток за по-малко от две десетилетия пътниците по въздух ще се увеличат повече от два пъти - от 8,69 милиарда през 2023 г. до 19,49 милиарда през 2042 г.

През следващите 20 години, според оценките на браншовата организация на летищата, повече от 1/3 от новите туристите ще дойдат от три държави: Китай, Индия и Индонезия. Хотелиерските компании агресивно разширяват дейността си в региона в очакване на милионите хора, които се очаква да влязат в средната класа през следващото десетилетие.

Президентът на Hilton за Азиатско-тихоокеанския регион Алън Уотс коментира пред CNBC, че компанията вече разполага с 1000 хотела в Азиатско-тихоокеанския регион - цел, която компанията не очакваше да постигне преди 2025 г.

„Това са 200 000 спални места за продажба на нощ. Имаме още 915 хотела в процес на подготовка и на различни етапи на изграждане“, казва той.

На 19 ноември Hilton обяви сделка за откриването на 150 хотела Spark by Hilton в Индия - марка „премиум икономикс“, стартирана от компанията през 2023 г.

„Току-що сключихме сделка и във Виетнам за 14 хотела от среден клас“, казва Уотс. „Така че именно възходът на средния клас пътници подхранва долната част на пирамидата.“

Marriott International откри първия Four Points Flex by Sheraton в Япония през ноември, обяснява и главният изпълнителен директор Антъни Капуано пред CNBC. До края на годината се очаква хотелската верига да открие още 12 хотела в страната.

Китайските туристи и бизнес пътуванията изостават

Възстановяването в световен мащаб е възпрепятствано от бавното завръщане на два вида пътуващи: Китайските туристи, пътуващи извън страната, и бизнес пътниците.

Но докато китайците остават проблем, Уотс от Hilton казва, че бизнес резервациите през първата половина на 2024 г. са „абсолютно страхотни, особено за Югоизточна Азия, а следващата година е напът да бъде още по-добра от тази“.

Представянето на китайските туристи той определя като „приказка на две половини“. Първата половина е била белязана от понижено потребителско доверие, но повишеният интерес към пътуванията през второто полугодие ще се отрази на резервациите в Азиатско-тихоокеанския регион през 2025 г. - най-вече към Япония, Корея и Югоизточна Азия.

„Все пак смятаме, че едва в края на 2026 г. ще видим възстановяването на пазара на дълги разстояния от Китай към САЩ и Европа“, смята той.