ЕК започва проверка срещу TikTok във връзка с изборите в Румъния
Притесненията на ЕК са свързани с начина, по който работи алгоритъмът за препоръки на социалната медия, и със системата за политическа реклама, която изисква ясно обозначаване
Европейската комисия започва официална процедура срещу платформата TikTok, заподозряна в нарушаване на Закона за дигиталните услуги, като не е намалила адекватно рисковете, свързани с честността на изборите в Румъния.
На президентските избори на 24 ноември, неочаквано на първия тур победи Калин Джорджеску - независим националистически и евроскептичен кандидат, който дотогава беше слабо познат на обществеността.
Изборите бяха анулирани, след като Конституционният съд получи доказателства за руска намеса в процеса на гласуване, особено в TikTok, предоставени от разузнавателните служби на страната, припомня Euronews.
Притесненията на ЕК са свързани с начина, по който работи алгоритъмът за препоръки на социалната медия, и със системата за политическа реклама, която изисква ясно обозначаване.
Това е само първата стъпка в определянето дали TikTok е нарушила закона. Сега, след като е започнало официално производство, ЕК ще събере допълнителна информация. Ако бъде установено, че не спазва законодателството на ЕС, TikTok може да бъде глобен с до 6% от глобалните си приходи.
Европейската комисия не е предоставила график, в който очаква да достигне до заключение.
„При всяко подозрение за подобна намеса, особено по време на избори, трябва да действаме бързо и решително“, заяви Урсула фон дер Лайен, председател на ЕК.
„След като има сериозни индикации, че чуждестранни участници са се намесили в президентските избори в Румъния, използвайки TikTok, сега щателно разследваме дали TikTok е нарушил Закона за дигиталните услуги, като не се е справил с подобни рискове. Трябва да е пределно ясно, че всички онлайн платформи в ЕС, включително TikTok, трябва да бъдат държани отговорни.“
Съдържанието, рекламиращо Калин Джорджеску, се е разпространило в TikTok, което не е органично явление, според Комисията, която смята, че то може да е било популяризирано от чатботове и фалшиви акаунти.
В края на ноември ЕК поиска информация от TikTok, за да определи какви действия е предприела платформата, за да намали потенциалната алгоритмична пристрастност в изборите, което бележи първия етап от евентуално разследване. Крайният срок изтече миналия петък.
Седмица по-късно ЕК обяви „заповед за задържане“, с която изисква от TikTok да предаде данни за алгоритмите за препоръки от 24 ноември до 21 март за допълнителен анализ. И накрая, на 6 декември, след разсекретяването на документи на румънското разузнаване относно намесата, ЕК издаде „искане за спешна информация“.
Тя вече е започнала две други производства срещу TikTok.
Първото, през февруари, е насочена към защитата на непълнолетните, прозрачността на рекламите, достъпа на изследователите до данни и управлението на риска от пристрастяващ дизайн и вредно съдържание.
В отделна процедура през април миналата година TikTok доброволно спря разработването на своето приложение TikTok Lite, което щеше да възнаграждава потребителите за времето, прекарано в скролване, след като ЕК установи, че опасенията относно потенциалното въздействие на приложението върху психичното здраве и рисковете от пристрастяване противоречат на закона.
Последният случай вече е де факто решен, тъй като TikTok оттегли внедряването на TikTok Lite.
„Защитихме интегритета на нашата платформа по време на над 150 избори по цял свят и продължаваме проактивно да се справяме с тези предизвикателства“, заяви говорител на TikTok пред Euronews, като добави, че компанията е предоставила на ЕК „обширна информация относно тези усилия и ние прозрачно и публично сме описали подробно нашите решителни действия“.
„Не приемаме платени политически реклами, проактивно премахваме съдържание за нарушаване на политиките за дезинформация, тормоз и реч на омразата и продължаваме да работим с ЕК, както и с регионалните и националните органи, за да отговаряме на исканията и да обсъждаме опасенията“, допълни още говорителят на TikTok.
През април ЕК започна разследване на друга компания за социални медии - Meta, в рамките на DSA, за начина, по който Instagram и Facebook се справят с дезинформацията по време на кампанията за европейските избори.