Акциите на Nissan Motor поскъпнаха в сряда, след като медиите съобщиха, че изпитващият затруднения японски автомобилен производител иска да се слее с Honda Motor, за да създаде по-голяма компания. Целта е тя да се конкурира с по-големите играчи на пазара и да инвестира повече в разрастващия се пазар на електрически превозни средства.

Акциите на Nissan се търгуваха с ръст от 23,7%, докато тези на Honda се понижиха с 3%.

Honda и Nissan обмислят да работят в рамките на холдингово дружество и скоро ще подпишат меморандум за разбирателство, според Nikkei. Те планират в крайна сметка да включат Mitsubishi Motors, в която Nissan е най-големият акционер с 24% дял в холдинга.

Пред CNBC Вивек Вайдя, глобален лидер за сектор мобилност в изследователската компания Frost & Sullivan, заявява, че сливането е предизвикано от слабите финансови резултати на Nissan.

Още през ноември автомобилният производител публикува лоши резултати за второто си тримесечие, приключило през септември, и намали прогнозите за годишните си приходи. Той също така обяви планове за съкращаване на 9000 работни места и намаляване на глобалния производствен капацитет с 1/5 на фона на ожесточената конкуренция на основните пазари.

Джо Маккейб, президент и главен изпълнителен директор на AutoForecast Solutions, коментира, че Nissan се нуждае от „съживяване“ след като прекъсна партньорството си с Renault.

„Nissan наистина нямат лидерска позиция в нито един от сегментите, в които се конкурират“, казва той.

В изявление от компанията посочват, че съобщенията, че „обмислят бизнес интеграция“ с Honda, не се основават на официални техни позиции. Nissan заявява, че обмисля различни възможности за бъдещо сътрудничество с Honda и Mitsubishi Motors, но не са взети никакви решения. Акции на Mitsubishi се повишиха с 19%.

Вайдя от Frost & Sullivan смята, че сливането, ако се осъществи, ще позволи и на трите автомобилни производителя „да получат достъп до технологии, да намалят риска от изоставане в иновациите и да създадат икономии от мащаба“.

Той изтъква, че обединеното предприятие ще разполага с опит не само в областта на традиционните автомобили с бензинов двигател с вътрешно горене, но и в областта на хибридите, електрическите автомобили с батерии и водородните такива.

По думите на Вайдя, тъй като в момента автомобилните производители инвестират както в автомобили с ДВГ, така и в електрически превозни средства, задвижвани от батерии, сливането между Honda, втората по големина автомобилна компания в Япония, и Nissan, номер три, ще намали рисковете от изоставане.

Според Nikkei обединеното предприятие Nissan-Honda-Mitsubishi ще се равнява на повече от 8 млн. продажби на автомобили годишно. Това би поставило компанията сред най-големите производители в света, но все още под другия японски играч Toyota Motor, който е направил 11,2 млн. продажби през 2023 г., както и под германския Volkswagen, който миналата година отчете 9,2 млн.

Подобно обединение би било най-голямото сливане в автомобилната индустрия, откакто Fiat Chrysler се обедини с френската PSA Groupe, за да създаде Stellantis през януари 2021 г. Тя е изправена пред няколко предизвикателства, включително прехода към електрически превозни средства - категория, доминирана от компании като Tesla и китайската BYD. Volkswagen, например, планира да затвори заводи и да съкрати хиляди работни места в Германия, докато General Motors наскоро спря Cruise, своята дъщерна компания за самоуправляващи се роботизирани таксита.

За Honda и Nissan съществува и заплахата от митата, предложени от новоизбрания президент Доналд Тръмп, които може да наложат мащабна реорганизация на глобалните вериги за доставки.