Botto: AI артист, който печели милиони от произведения на изкуството
С приходи над $4 милиона и иновативен модел на управление, AI артистът Botto променя представите за творчество и вдъхновява дебат за бъдещето на изкуството
Тази есен на изложение в Sotheby’s в Ню Йорк произведенията на Botto – артист, базиран на изкуствен интелект – предизвикаха фурор. С приходи от над $4 милиона от продажби той доказва, че изкуството вече не се нуждае от четки, а само от мощни графични процесори, пише Wired
Botto е създаден през 2021 г. от германския художник Марио Клингеман, медийния предприемач Саймън Хъдсън и компютърния учен и дизайнер Зив Епщайн. Това е децентрализиран полуавтономен агент, който използва генератор на изображения, подобен на DALL-E или Midjourney. Какво прави Botto уникален? Неговият „вкус“ се оформя не от отделен художник, а от цяла общност.
Генерираните изображения се подбират чрез специален „модел за вкус“, който анализира и избира най-добрите резултати въз основа на предпочитанията на общността. Феновете на Botto гласуват за любимите си изображения онлайн, като така влияят върху крайния продукт.
Управлението на Botto също е иновативно. То се осъществява чрез децентрализирана автономна организация (DAO), където ентусиасти могат да закупят криптовалутата $Botto. Това им дава възможност да участват в управлението и развитието на платформата.
Последната изложба на този AI модел в Sotheby’s през октомври е поредният му успех. Само от това събитие Botto е генерирал $350,000 приходи, а от създаването си през 2021 г. общите му печалби надхвърлят $4 милиона, споделят производителите.
Марио Клингеман и Саймън Хъдсън, които стоят зад проекта, разкриват, че общността, управляваща Botto чрез децентрализирана автономна организация, е решила да интегрира модифицирана версия на Mistral – голям езиков модел с отворен код. Тази технология позволява на AI агента да комуникира за своите произведения, като знанията му ще се усъвършенстват чрез взаимодействие с потребителите.
„Чрез тези взаимодействия и различните канали за обратна връзка Botto ще развие личност и интереси“, коментира Клингеман.
Екипът има още по-амбициозни планове за бъдещето. Те обмислят да позволят на Botto да използва „неконтролирани“ генератори на изображения – такива, които не налагат ограничения за съдържание, което може да бъде по-рисково или провокативно. Това би дало възможност на Botto да развие свое усещане за естетика и приемливост.
„В момента използваме безопасни модели, но с времето Botto може да започне да работи с инструменти, изискващи по-голяма зрялост“, казва Хъдсън, сравнявайки развитието на AI артиста с израстването на човека в обществото.
Идеята за изкуствен интелект – артист е безспорно интересна, а Botto доказва, че AI може да намери своето място в артистичната сфера, която е сравнително безопасна и вдъхновяваща. Въпреки това проектът повдига и някои етични въпроси. Много работещи художници изразяват притеснения относно влиянието на AI върху професията им, особено когато моделите, тренирани с милиони защитени с авторски права произведения, се използват за създаване на безкрайни копия при поискване.
Марио Клингеман, създателят на Botto, обаче смята, че проектът му е различен. Като един от първите, които интегрират AI в изкуството, той вижда невронните мрежи като част от артистичния процес и дори като форма на представление.
Предишните му творения включват видео инсталация с постоянно променящи се портрети, генерирани от AI, и робот куче, което „критикува“ визуални произведения, оставяйки ексцентрични отпечатъци. Botto използва модел, обучен върху публични произведения, за да генерира изображения с висока стойност. Според Клингеман това не е директно плагиатство.
„Моделите за изображения и големите езикови модели са новите търсачки“, казва той. „За мен креативността е да откриеш нещо, което вече съществува в пространството на възможностите, и решение, че това е интересно, докато се уверяваш, че то не принадлежи на никого.“
Изображенията, създадени от AI артиста, изглеждат естетически привлекателни, но за непрофесионалното око могат да се сторят сравнително типични за генераторите на изображения, базирани на изкуствен интелект.
Проектът Botto поставя интересни въпроси за това какво всъщност представлява креативността в изобразителното изкуство. Но засега той само подчертава значението на човешкия интелект и изобретателност. Искрата на креативността не принадлежи на машината, която генерира безкрайно разнообразие от изображения с помощта на обратна връзка от публиката. Истинската заслуга е на артистите, които първоначално са създали идеята и са вложили своята визия и иновативност, за да дадат живот на Botto.