Акциите на Tesla никога не са имали толкова червен период.

В продължение на седем поредни седмици, откакто Илон Мъск отиде във Вашингтон, за да се присъедини към администрацията на Тръмп, акциите на неговия автомобилен производител поевтиняха и в петък затвориха на 270,48 долара. Това е най-дългата подобна губеща серия за Tesla през 15-те години, откакто е публична компания.

Акциите на компанията завършиха седмицата със спад от над 10% и на най-ниското си ниво от 5 ноември, Деня на изборите, когато затвориха на ниво от 251,44 долара. Откакто те достигнаха най-високата си стойност от почти 480 долара на 17 декември, Tesla е загубила над 800 млрд. долара пазарна капитализация, изчислява CNBC.

Няколко компании от Уолстрийт тази седмица, включително Bank of America, Baird и Goldman Sachs, намалиха целевите си цени за Tesla. При намаляването на целевата си стойност от 490 на 380 долара анализаторите на Bank of America се позовават на опасенията за спадащите продажби на нови автомобили на компанията и липсата на скорошна актуализация от Мъск относно „евтин модел“.

Goldman Sachs, които намалиха целевата си цена за акциите от 345 на 320 долара, също посочват спадащите продажби на електромобили на Tesla през първите два месеца на годината на няколко пазара в Европа, Китай и части от САЩ.

Анализаторите на Goldman отбелязва, че Tesla е изправена пред „трудна конкурентна среда за FSD“ в Китай, където основните конкуренти „обикновено не изискват отделно закупуване на софтуер за функциите за интелигентно шофиране“. FSD, или Full Self-Driving (Supervised), е частично автоматизираната система за шофиране на Tesla, която компанията продава като премиум опция в САЩ.

Baird добавя Tesla към своите „свежи мечи прогнози“ тази седмица, като анализаторите на компанията смятат, че „производствените престои“ ще усложнят „страната на предлагането“ за Tesla, тъй като компанията преминава към производство на новата версия на своя SUV Model Y.

Но Уолстрийт не е загрижен само за фундаменталните показатели като данни за продажбите и производството. Инвеститорите се опитват да преценят и доколко политиката на Мъск и работата му в Белия дом ще окажат натиск върху Tesla и за колко време.

„Участието на Мъск в администрацията на Тръмп добавя несигурност към страната на търсенето“, казват анализаторите на Baird.

Преди да поеме ролята си на съветник на президента Доналд Тръмп и на ръководител на така наречения Департамент за правителствена ефективност, или DOGE, Мъск вече ръководеше многобройните си частни предприятия, включително стартъпа за изкуствен интелект xAI, компанията за социални медии X и аерокосмическия и отбранителен изпълнител SpaceX.

Загрижени бикове

Сега Мъск, най-богатият човек в света, се превърна в публично лице на усилията на администрацията на Тръмп да намали драстично работната сила, разходите и капацитета на федералното правителство. Междувременно той продължава да използва подстрекателска политическа реторика в X, да удря по съдиите, чиито решения не му харесват, и да популяризира фалшиви кремълски тези за президента на Украйна Володимир Зеленски. Затова и анти-Мъск и анти-Tesla настроенията се засилват в САЩ и Европа.

Дори и най-оптимистично настроените анализатори, както и много фенове, трябваше да признаят въздействието на политиката на Мъск върху привлекателността на Tesla и нейните продукти за широка част от клиентите и инвеститорите. Привържениците на електромобилите в Cleantechnica – сайт, който отдавна рекламира Tesla, публикуваха в четвъртък рубрика, посветена на етиката. В нея те разсъждават дали собствениците на Tesla трябва да продават автомобилите си и дали бордът на Tesla трябва да уволни Мъск като главен изпълнителен директор.

Дан Айвс от Wedbush Securities е категоричен: „Биковете на Tesla се оказват с гръб към стената, изправени пред глобалните негативни настроения около Мъск, DOGE и администрацията на Тръмп“. Той определя това като „момент за проверка на вътрешното състояние на биковете на Tesla“.

От Wedbush използват разпродажбата като възможност да добавят Tesla към своя списък с „Най-добри идеи“, и определят 12-месечната си целева цена на 550 долара за акция.

„Най-доброто нещо, което някога се е случвало на Мъск и Tesla, е Тръмп в Белия дом, тъй като това ще създаде дерегулационна среда с федерална автономна пътна карта. Тя е централна за златната стратегическа визия на Tesla“, смятат от компанията.

Биковете на Tesla виждат потенциала на компанията скоро да пусне на пазара достъпен нов модел електромобил, услуга за роботакси и превоз без шофьор, както и да достави хуманоидни роботи, способни да работят във фабрики в недалечно бъдеще. Айвс очаква Мъск да се съсредоточи повече върху Tesla и другите си компании през втората половина на 2025 г.

Анализаторите от TD Cowen също са оптимистично настроени: „Сега изглежда, че Tesla е в началото на голямо производство през 2025-26“.