Satan Shoes, микрочанта, огромни червени ботуши: MSCHF като аутсайдер и лидер в изкуството
Ексцентричният творчески колектив разкрива подхода си към използването на това, което нарича „модерен интернет капитализъм“ или с други думи, ролята на интернет в консуматорството
&format=webp)
Наричат MSCHF с различни определения - изпълнители, дизайнери, дори интернет тролове.
Но за главния творчески директор Кевин Уайзнър титлата „артисти“ е напълно достатъчна, за да обхване всички територии, на които се изявяват.
От основаването си през 2016 г. 25-членната група от Бруклин влиза в заглавията на медиите с провокации като огромни червени ботуши, вдъхновени от японския манга герой Astro Boy; скандалните „Сатанински обувки“, съдържащи капка човешка кръв; и микроскопична чанта в стил Louis Vuitton, едва видима за човешкото око, която се продава за над 63 000 долара.
В миналото MSCHF предпочиташе да остане на заден план след публикуването на новите си творения, като предпочиташе да наблюдава как интернет и медиите се опитват да ги осмислят с малко или никаква информация.
„Опитвахме се да поддържаме черна кутия, доколкото е възможно. В много отношения наистина избягвахме всякаква външна връзка с групата, защото имахме идеята тези проекти да се появят от нищото - да изглеждат така, сякаш просто са изникнали, напълно оформени, от главата на Зевс.“, обяснява Уайзнър пред CNN.
Лукас Бентел, другият главен творчески директор на MSCHF, се съгласява, че „много от проектите са такива, че ние създаваме сценарий, а след това сякаш наблюдаваме как се разиграва от всички, които взаимодействат с него. Наистина не даваме никакъв поглед зад кулисите на нито един от проектите.“
Това е на път да се промени с първата книга на групата Made by MSCHF, която предлага рядък поглед към някои от най-успешните им произведения през последните девет години. В книгата се разглеждат възходите и паденията на аутсайдерите в света на изкуството, както и подходът на MSCHF към използването на това, което нарича „модерен интернет капитализъм“ или с други думи, ролята на интернет в консуматорството.
С по-рискови проекти MSCHF преминава границите на закона за авторското право: След пускането през 2021 г. на Satan Shoes, модифициран модел на Nike Air Max 97, разпродаден за по-малко от минута, Nike заведе дело срещу групата.
Гигантът за спортни облекла твърди, че е нарушена търговска марка, и поиска от съда да спре MSCHF да продава обувките и да попречи да използва известното му лого Swoosh. В крайна сметка беше постигнато споразумение и MSCHF доброволно изтегли обувките и предложи програма за обратно изкупуване.
Според Уайзнър това е „най-драматичната производствена история“ на MSCHF до момента. Групата за първи път научава за съдебния иск на Nike от малък вестник, който изпраща имейл с молба за коментар, и членовете ѝ се втурват да произвеждат точно 666 чифта обувки, преди официално да получат временна ограничителна заповед.
За да произведат Satan Shoes, се промъкват във фабрика в Маспет, Куинс, за да образуват монтажна линия в ранните часове на сутринта. „Това беше един от най-хубавите моменти на свързване - чувстваш се като Индиана Джоунс, който влиза през вратата, преди скалата да се стовари зад него“, казва Бентел.
Това не е първият сблъсък на MSCHF с Nike: През 2019 г. групата направи фурор със своите Jesus Shoes - персонализирани маратонки Nike Air Max 97, пълни със светена вода от река Йордан - които станаха едни от най-търсените в Google през годината.
Въпреки че резултатите говорят сами - MSCHF е продал над 20 000 чифта от големите си червени ботуши на цена от 350 долара, колективът е категоричен, че не иска да бъде възприеман като поредната марка за улично облекло.
Уайзнър и Бентел казват, че любимият им проект се е състоял през 2022 г., когато продават 1000 дубликата на ключове за един и същ автомобил - Chrysler PT Cruiser от 2004 г., паркиран на неустановено място в Ню Йорк (купувачите е трябвало да следват улики, за да го открият). В рамките на няколко дни автомобилът вече е преминал през всичките пет района, както и през няколко щата.
„Мисля, че много хора, особено в по-професионален контекст, приемат, че имаме маркетингови KPI (ключови показатели за ефективност), при които казваме: „О, ами имаме 10 милиона импресии“ или каквато и да е друга глупост, и използваме това като измерител на успеха. Това не е така“, казва Уайзнър.
Колективът избира проекти въз основа на личния си интерес и „степента, в която тази концепция се потвърждава, като придобива нов живот или се развива в хода на проекта“.
MSCHF често се изненадва от обществения отговор на продуктите си. Първоначалните 200 чифта червени ботуши се разпродават мигновено.
Jesus Shoes започват като ограничена колекция от десетина чифта на цена 1425 долара, но за по-малко от месец произвежат и продават над 700 чифта, като стойността им в платформата за препродажба StockX се покачва до 3000 долара.
„Никога не сме очаквали, че хората ще искат това, но, о, Боже мой, те го направиха“, казва творческият директор.
Ер Джей Ръшмор, арт ентусиаст от Филаделфия, започва да следи отблизо MSCHF след спора за Satan Shoes през 2021 г. и скоро след това вече колекционира произведенията им. Днес той притежава няколко стила обувки на групата, включително чифт от линията Super Normal, както и парче от произведение на изкуството на Деймиън Хърст на стойност 30 000 долара, което MSCHF наряза на 88 части и продава поотделно.
Макар да признава, че някои от творенията на MSCHF могат да се разглеждат като „глупави“, те служат и като увлекателен коментар на най-доброто и най-лошото от интернет културата, и на по-широки социални и икономически въпроси, като американското данъчно законодателство (Tax Heaven 3000 на MSCHF, пуснат през 2023 г., съчетава софтуер за данъчни декларации със симулатор за онлайн запознанства).
Според него именно това прави MSCHF толкова привлекателна за нейните фенове: „Ако след десетилетие MSCHF е просто още една марка за улично облекло, ще се чувствам разочарован. Но ако след десетилетие MSCHF все още се забавлява... дори за моя сметка, мисля, че ще се чувствам добре“, казва Ръшмор.
Уайзнър и Бентел не разкриват по какво работи MSCHF сега, но казват, че се намира в период на трансформация, тъй като членовете обмислят минали проекти и мястото си онлайн, където е все по-трудно да се разчете истинското.
Що се отнася до причините, поради които MSCHF реши да публикува книга, разкриваща някои от най-съкровените ѝ тайни, те се надяват с това да вдъхновят други.
Дават изрично разрешение на читателите да правят каквото си искат с произведенията на MSCHF - стига да не е скучно, защото в противен случай групата ще изпрати адвокати по интелектуална собственост, за да го закрият, се казва дръзко в книгата.
„Толкова е вълнуващо, когато видиш, че някой прави нещо ново, защото е много по-трудно да създаваш, отколкото просто да седиш и да консумираш всичко. Ако не друго, надявам се, че цялата практика на MSCHF е нещо като образование, което дава разрешение да си играеш с всички тези неща и култура, а не само да гледаш как минават през главата ти.“, допълват творческите директори.