Осъзнатостта е една от най-популярните концепции на уелнес индустрията в момента - има редица хотели, СПА центрове и курсове, посветени на нейното практикуване.

Но хималайската държава Бутан изгражда цял град на осъзнатостта.

Гелефу, в южната част близо до границата с Индия, е избран за локация на този град, въпреки че подробностите за проекта досега бяха оскъдни, разказва CNN.

Архитектурното бюро Bjarke Ingels Group представи наскоро своя проект за предстоящото летище Гелефу, предлагайки най-много информация за града и цялостната му визия досега. Беше показана серия дървени конструкции с форма на диамант, които са модулни, за да се улеснява обновяването или разширяването на летището в бъдеще.

Дори в нормален ден обаче летищата могат да бъдат стресиращи - закъснения, изгубен багаж, пропуснати полетни връзки, дълги опашки.

Как едно летище може да въплъти концепция като осъзнатост?

Според архитектите на проекта става дума за използване на природни елементи в дизайна и възприемане на бутанската философия на „брутно национално щастие“, която отчита благосъстоянието на жителите за измерване на качеството на живот.

„Летището е първото и последното впечатление, което получавате за мястото, което посещавате. Архитектурата му е съставена от модулни рамки от масивна дървесина, осигуряващи гъвкавост и възможност за разширяване, наподобяващи стилизирана планинска верига.

Всички елементи са издълбани и оцветени според традиционните занаяти, украсени с три вида дракони, представляващи миналото, настоящето и бъдещето на Бутан.

Резултатът е традиционен, но авангарден, напредничав и вкоренен.“, обясняват създателите на проекта.

X | Bjarke Ingels Group

Летището, както и Бутан в последствие, ще бъдат с отрицателни въглеродни емисии, твърдят проектантите, като ще се използват слънчеви панели на покрива за захранване.

Международното летище ще бъде с площ от 731 946 кв. м и ще има капацитет за 123 полета дневно, като максималният брой пътници ще бъде 1,3 млн. годишно.

Това може и да е дребна сума в сравнение с мегалетища като лондонското Хийтроу или нюйоркското JFK, но е огромна цифра за нямащата излаз на море Бутан, която през 2019 г. е приела едва 316 000 туристи.

Понастоящем всички чуждестранни посетители летят до международното летище Паро (PBH), близо до столицата Тимпу. Поради предизвикателното разположение на Паро между два хималайски върха, силните ветрове през мусонния сезон и липсата на осветление на пистата, само няколко малки самолета на ден могат да летят, като всички полети са на къси разстояния от близки азиатски градове като Ню Делхи и Банкок.

X | Bjarke Ingels Group

В Гелефу вече има малко вътрешно летище, но градът е избран за място на новото международно летище поради по-равния си терен, което означава, че ще има място за по-дълги писти, които могат да приемат по-големи самолети.

Удобното му местоположение в близост до Индия - основен дипломатически съюзник и търговски партньор на Бутан - също го прави стратегическо място за пътни връзки.

Кралят на Бутан Джигме Кхесар Намгиел Вангчук е движещата сила на проекта за град на разума Гелефу.

„Това летище е от съществено значение за успеха на града като бизнес център, а също така е и критична спасителна линия за националната сигурност на Бутан, особено за страна без излаз на море“, се казва в изявление на краля.

Страната, чието население е около 750 000 души, е пионер в областта на туризма с висока стойност и ниско въздействие. Посетителите плащат ежедневна такса за устойчиво развитие в размер на 100 долара, която отива за финансиране на здравеопазването, образованието и други обществени услуги в Бутан.

Към този момент няма потвърдена дата за откриване на Gelephu International.