Някои хора просто нямат късмет.

Уорън Бъфет, председател и главен изпълнителен директор на Berkshire Hathaway, вече почти десетилетие се опитва да раздаде 1 милион долара в рамките на ежегодния турнир по баскетбол на NCAA за правилни прогнози на резултатите от мачовете.

Служителите на различните компании в империята му – от BNSF Railway, през застрахователния гигант Geico, до See’s Candies – все не успяват да спечелят.

Миналата година около 65 000 от близо 400 000 работещи в Berkshire са взели участие в прогнозирането на резултатите от финалите на американското колежанско първенство по баскетбол, популярни като March Madness (Мартенска лудост).

Сега Бъфет, който превърна Berkshire от закъсала текстилна компания в бизнес колос с пазарна стойност от 1 трилион долара, прави наградата по-достъпна.

Бъфет е експерт в анализа на шансовете – способност, довела до възхода на Berkshire. Той инвестира милиарди в Apple, когато малцина виждаха потенциала на компанията, а застрахователният му бизнес печели от изчисляването на рискове – от автомобилни катастрофи до урагани.

Но когато става дума за т. нар. March Madness, Бъфет изненадващо се стреми към нещо, което застрахователите обикновено избягват – да изплати награда.

„Човек би си помислил, че поне веднъж на четири години някой ще успее да спечели“, казва 94-годишният инвеститор пред The Wall Street Journal. „Опитваме се да направим точно това.“

По-големи шансове за печалба с новите правила

Тази година наградата от 1 милион долара ще отиде при участник, който предвиди правилно поне 30 от 32-те мача в първия кръг на турнира. Ако има равенство, победителят ще бъде определен с допълнителни критерии, а подгласниците ще получат по 100 000 долара.

Миналата година участниците получиха предимство, тъй като мачовете на най-високо класираните отбори бяха изключени от условието за перфектни прогнози. Сега шансът за печалба е още по-голям.

Ако никой не спечели голямата награда, 250 000 долара ще отидат при човека с най-много правилни прогнози за всички 63 мача. Но Бъфет иска да види някой да вземе милиона: „Само си представете какво вълнение ще предизвика, ако някой успее!“

„Надявам се тази година да е моментът“, казва той. „Направихме го по-лесно от всякога.“

Мечтата за голямата победа

В миналото е имало близки до успеха случаи. През 2017 г. поне петима участници предвиждат 31 от 32 мача. Тогава обаче правилата изискват перфектни 32 от 32, за да се спечели наградата.

Дуейн Джонсън, тогава работник в Precision Castparts, получава 100 000 долара за успешните си прогнози на първите 29 мача, но се разминава с голямата награда. С новите правила той би станал милионер. Разбирайки това, Джонсън казва пред WSJ: „О, това е удар право в сърцето! Бих попитал: Може ли това да важи със задна дата, Уорън?“

Допълнителни награди и специални условия

Освен основната награда, Berkshire предлага и така наречения „лолапалуза“ бонус – 1 милион долара годишно до живот за онзи, който познае победителите във всичките първи 48 мача преди осминафиналите.

Ако пък университет от Небраска – Creighton или University of Nebraska Omaha – достигне до финала, Бъфет ще удвои наградата.

Какви са реалните шансове?

През 2019 г. един от всеки 3080 участници в официалния конкурс на NCAA е успял да предвиди поне 30 от 32 първоначални мача. Но през 2021 г., година с множество изненадващи резултати, само един от 1 578 469 успява да го направи.

Колкото до „лолапалуза“ бонуса, шансовете са още по-ниски. Според NCAA от над 150 милиона онлайн попълнени прогнози от 2016 г. насам, само една е предсказала правилно първите 48 мача.

Независимо от трудността, хиляди служители на Berkshire попълват своите прогнози. Брад Роузън, вицепрезидент в застрахователния бизнес на Berkshire, ръководи уебсайт, където се събират всички прогнози и се публикуват актуализации.

„За мен това е забавление – усещането за състезание и вълнението на хората, които обичат спорта“, казва той пред WSJ.

Ерик Уотърс, мениджър в Oriental Trading, всяка година участва в конкурса. „Парите на Уорън са в безопасност“, шегува се той, но допълва: „Докато предлага наградата, аз ще продължавам да се пробвам и да се надявам.“

Брит Стоукс, маркетинг директор в Acme Brick, сравнява шансовете за печалба с лотарията, но отбелязва, че конкурсът носи и социален аспект: „Най-любимата ми част е закачливото надлъгване в офиса.“

Самият Бъфет казва: „Остарявам. Искам да подаря 1 милион долара на някого, докато още съм председател.“