Коя е основната причина за провал на един стартъп?

Ако отговорите с липса на достатъчно финансиране или избор на грешен момент, няма да сгрешите.

Но пазарните, бизнес и личните фактори, свързани със съдбата на стартиращите предприятия, са изключително сложни, пише за CEOworld Magazine Ашвин Гулати, предприемач с международен опит, консултат по стартъп стратегии и автор на книгата Soul Venture: A True Life and Death Journey into the Startup Culture.

Ако основателите изпаднат в сериозни разногласия, които не могат да разрешат бързо, те могат да се сбогуват със стартъпа си, допълва той и подчертава, че много бизнеси са се провалили именно заради разногласия между основателите си. Той самият не изключение от това.

„Ако трябва да бъда напълно откровен, с последния ми бизнес партньор може би щяхме да извървим друг път, ако бяхме отделили повече време да опознаем по-добре себе си и подходите си. Търканията в бизнеса, основани на конфликти между основателите, са много по-тежки, отколкото ако говорим за пари или време - и обикновено имат трайни последици.“

LinkedIn | Ashwin Gulati

Предприемачът предлага своята концепция от 8 въпросa, които всеки основател на стартъп трябва да си задададе, независимо от бизнес плана си. Те обхващат ключови фактори и подходи, и ако сте наясно с отговорите им, може да избегнете катастрофа в бизнеса си.

1. Имам ли лидерски опит?

Опишете пример от вашия лидерски опит, в който сте оказали положително влияние върху другите, помогнали сте за разрешаването на спорове или сте допринесли за екипните усилия във времето.

2. Креативен ли съм?

Всеки има творческа страна и тя може да бъде изразена по много начини, като например решаване на комплицирани проблеми, иновативно мислене, артистичност. Опишете как самите вие изразявате творческата си страна.

3. Имам ли специален талант или умение?

Кой е най-големият ви талант или умение? Как сте развили и демонстрирали този талант във времето?

4. Мога ли да усещам бизнес възможности и да преодолявам бариери?

Опишете как сте се възползвали от значителна бизнес възможност или как сте работили, за да преодолеете бизнес бариера, с която сте се сблъскали.

5. Как минавам през трудностите?

Опишете най-значимото предизвикателство, с което сте се сблъсквали, и стъпките, които сте предприели, за да го преодолеете. Как това предизвикателство се е отразило на вашите бизнес постижения?

6. Какво ме вдъхновява?

Помислете за бизнес казус, който ви вдъхновява. Опишете как сте развили този интерес в и/или извън бизнес средата.

7. Имам ли екипни заслуги?

Какво сте направили, за да направите вашата общност или екипната ви среда по-добро място?

8. Защо стартъпът ми ще е успешен?

Освен това, което вече е споделено във вашия бизнес план, с какво според вас се откроявате като силен кандидат за успех на вашия стартъп?

Когато се запознават с бизнес план за стартъп, повечето инвеститори могат да задават въпроси относно пазара, интелектуалната собственост, финансовите прогнози и други. Но твърде често истинската същност на основателя се пренебрегва напълно, допълва експертът. Помислете за проучването, което всички правим, преди да си купите нова кола (колко ревюта прочетохте последния път?), или за проверките, когато търсите нов имот.

Но когато става въпрос за стартъп и намиране на бизнес партньори, с които ще споделяте едни от най-светлите и най-мрачните моменти, защо не се задълбочаваме? Като инвеститори защо не анализираме най-големия актив на предлаганата компания: личните ценности и убеждения на бизнес партньорите?

Обмислете внимателно тези въпроси и когато намерите отговорите, ще бъдете няколко стъпки по-близо до успех.

Ашвин Гулати е световен предприемач, съдействал като консулта на редица стартъпи и ръководил сложни преходи за над 100 компании в различни индустрии в Обединеното кралство, САЩ, Испания и Франция. С 30-годишен стаж в предприемачеството, той открива капаните, неизказаните истини и личните обрати, които определят успеха или провала на един стартъп. Автор е на книгата Soul Venture: A True Life and Death Journey into the Startup Culture.