Най-натовареното летище в Европа не работи: Какво се случва на „Хийтроу“
Официалната версия е огромен пожар в подстанция. Според експерти, е „много странен инцидент“, а според икономисти - търговията със сигурност ще бъде засегната
&format=webp)
Най-натовареното летище в Европа - „Хийтроу“ в Лондон остава затворено през целия ден днес, след като пожар в електрическа подстанция прекъсна електрозахранването в района.
Новината предизвика хаос, а от летището посъветваха пътниците да не се придвижват към него и да се свържат с авиокомпаниите за допълнителни инструкции.
В изявлението им в социалните медии беше съобщено, че няма да има кацащи или излитащи полети поне до „23:59 ч. на 21 март“.
Due to a fire at an electrical substation supplying the airport, Heathrow is experiencing a significant power outage.
— Heathrow Airport (@HeathrowAirport) March 21, 2025
To maintain the safety of our passengers and colleagues, Heathrow will be closed until 23h59 on 21 March.
Passengers are advised not to travel to the airport… pic.twitter.com/7SWNJP8ojd
Около 1300 полета пристигат или заминават от „Хийтроу“ всекидневно, което означава, че хиляди пътници ще бъдат засегнати от ситуацията, отбелязва Politico и представя хронология на събитията.
Как започва всичко
В четвъртък вечерта избухва голям пожар в електрическа подстанция на „Нестълс Авеню“ в Хейс, на по-малко от 5 километра от „Хийтроу“.
Екипи от 70 пожарникари и 10 противопожарни автомобила са работили за потушаване на пожара в подстанцията, който според властите е бил овладян в петък сутринта. Той е причинил прекъсване на електрозахранването, което е засегнало голям брой жилища, местни предприятия и летище „Хийтроу“.
Около 150 души са били евакуирани от района, отцепен е 200-метров периметър. Пожарната служба посъветва местните жители да държат прозорците и вратите си заключени, за да не влиза дим.
До тази сутрин електрозахранването беше възстановено на 62 000 клиенти, като без ток все още са 4900, съобщиха от National Grid, компанията по преноса и разпределението на електроенергия в Обединеното кралство.
Какви са щетите
„Хийтроу“ е най-натовареното летище в Европа и Великобритания, което обслужва над 1300 излитания и кацания дневно.
Според сайта за проследяване на полети Flightradar24 в петък на Хийтроу са планирани 1351 полета.
Много от тях сега ще бъдат отменени или пренасочени към други летища, което ще доведе до хаос в пътуването на хиляди граждани. „Хийтроу“ е и основен световен център за пътниците, които продължават към други дестинации.
Затварянето му вероятно ще има ефекти в продължение на няколко дни, дори и след като летището отново заработи.
От администрацията предупредиха за „значителни смущения“ в пътуванията в следващите дни и призоваха пътниците да не опитват да стигнат до летището „при никакви обстоятелства“, докато не бъде отворено отново.
Саботаж?
Причината за пожара все още не е известна, се казва в изявление на лондонската противопожарна служба.
В петък сутринта британският министър на енергетиката Ед Майлибанд заяви пред радио LBC, че „няма предположение, че става дума за нечестна игра“.
Но бяха повдигнати въпроси относно готовността и устойчивостта на „Хийтроу“ при извънредни ситуации.
„Много е необичайно“ подобен инцидент „да има толкова голямо въздействие“, обяснява професор Джън Лей, ръководител на катедрата по авиация в университета Суинбърн. Ние „не разбираме в действителност подробностите на ситуацията“, допълва той и не желае да спекулира за причината. „Но мога да ви кажа, че е много необичайно събитие.“
Какво казва правителството
Британският министър на транспорта Хайди Александър получава актуална информация за това, което определи като „бързо развиваща се“ ситуация, а министърът на енергетиката проведе разговори с National Grid.
„Очевидно е имало катастрофален пожар в тази подстанция, безпрецедентно събитие в техния опит“, заяви пред BBC министърът.
„Изглежда, че пожарът е извадил от строя резервен генератор, както и самата подстанция. Това, което знам, е, че работят възможно най-усилено, за да възстановят електрозахранването, както и да потушат пожара.“
Великобритания и преди се е сблъсквала с подобни мащабни смущения във въздушния транспорт.
Когато през 2010 г. в Исландия изригна вулканът Ейяфятлайокутл, възникналият облак предизвика хаос в пътуванията в цяла Европа. Тогавашният премиер Гордън Браун свика извънредния правителствен кризисен комитет COBRA, за да се опита да координира реакцията.
Запитан в петък дали правителството ще предприеме подобен ход сега, Майлибанд заяви: „Сигурен съм, че правителството ще действа по най-подходящия начин. Няма да предвиждам точната форма на това, но вече съм в контакт с моите колеги по този въпрос.“
Въздействие върху търговията и пазарите
Според Марко Форджоне, генерален директор на Chartered Institute of Export and International Trade, прекъсването на работата на летището - особено ако продължи с дни, може да има „далечни последици“ за международната търговия, като посочва, че „Хийтроу“ е „най-големият товарен център в Обединеното кралство по стойност“.
„Основните стоки, които трябва да бъдат доставени или експортирани, ще бъдат изправени пред дни прекъсване, а тъй като става въпрос за въздушен превоз, много от тях са чувствителни към времето.
Дори след като полетите се възобновят, самолетите, екипажът и продуктите ще бъдат на грешното място“, добави икономистът.
Ето как се търгуваха акциите на най-големите авиопревозвачи след новината за затварянето на "Хийтроу" тази сутрин, по данни на CNBC:
- British Airways International Airlines Group се търгуваше с 3,5% по-малко;
- EasyJet се понижи с 2,1%;
- Lufthansa беше 2,3% на червено;
- Air France падна с 2,8%;
- Intercontinental Hotel се търгуваше с 2,5% по-ниско.
Анализаторите от Citi излязоха с коментар относно потенциалното въздействие на затварянето на летището върху IAG, собственикът на British Airways, като припомниха, че прекъсване през 2017 г. е струвало на компанията 80 млн. паунда, включително 30 млн. паунда загубени приходи.
"Ние обаче вярваме, че голяма част от разходите са компенсации – изглежда, че днешният пожар е извън контрола на авиокомпанията, така че компенсациите може да не бъдат изплатени (въпреки че те ще трябва да осигурят храна и вода и евентуално хотелско настаняване)", допълват от Citi.
Според тях, ако летището не отвори през нощта, разходите ще се увеличат пропорционално.