Хонконг-Тайпе е най-натовареният международен самолетен маршрут, според доклад, публикуван във вторник от компанията за авиационни данни OAG.

Маршрутът, който за последен път заема тази позиция през 2019 г., отново оглавява списъка, въпреки че капацитетът на местата остава с 15% под нивата отпреди пандемията, сочи още докладът.

7 от 10-те най-натоварени международни маршрута в света са в Азиатско-тихоокеанския регион, въпреки че капацитетът на местата по много от тях маршрути все още не се е възстановил до нивата от 2019 г.

Два маршрута в списъка обаче - и двата в Близкия изток - показват значителен ръст от 2019 г. насам. Вторият най-натоварен маршрут - от Кайро до Джеда - разполага с около 5,5 млн. налични места, което е с 62% повече от нивата през 2019 г., според OAG.

Третият най-натоварен маршрут - от Сеул Инчхон до Токио Нарита - също показва значителен ръст (68%) спрямо нивата преди пандемията.

Няколко фактора обясняват причината за това, казва пред CNBC Джон Грант, главен анализатор в OAG.

„Първо, тъй като китайският международен пазар все още се възстановява бавно, авиокомпаниите трябваше да насочат самолети към други пазари. А Япония е много популярна дестинация в момента“, посочва той. „Освен това на пазара навлязоха няколко нови превозвача, включително авиокомпании като Eastar и Air Japan. И накрая летище Ханеда на практика е пълно, така че новият капацитет трябваше да се насочи към Нарита.“

Маршрутът, свързващ Куала Лумпур и Сингапур, който беше най-натовареният през 2023 г., отстъпва до четвърто място, като броят на местата е с 3% под нивата от 2019 г. Банкок-Хонконг, седмият по натовареност маршрут, също не е напълно възстановен, като остава с 13% под капацитета отпреди пандемията.

Ню Йорк-JFK до Лондон-Хийтроу е единственият маршрут в списъка на 10-те най-натоварени, който каца в Северна Америка и Европа. Капацитетът на местата по него се е увеличил с 3% през миналата година, достигайки 4 милиона места, според OAG.

Полетите от Латинска Америка не попадат в списъка на 10-те най-добри, но според OAG най-натовареният международен маршрут в региона е този, който свързва Орландо, Флорида, със Сан Хуан, Пуерто Рико, с 2,3 милиона места.

Най-натоварени вътрешни маршрути

Вътрешните маршрути са много по-натоварени от международните, що се отнася до обема на планираните места. На първо място в света е Южна Корея с нейната линия Сеул-остров Чеджу. По данни на OAG през 2024 г. по него са били налични около 14,2 млн. места, или около 39 000 на ден. И това е така, въпреки че капацитетът му все още е с 19% под нивата отпреди пандемията.

Според доклада девет от десетте най-натоварени маршрута на вътрешните авиокомпании през 2024 г. също са в Азиатско-тихоокеанския регион. Този, свързващ Хокайдо с Токио, е под номер 2, следван от друг маршрут в Япония – този между град Фукуока и летище Ханеда в Токио.

Най-натовареният авиомаршрут в Китай свързва двата най-големи града - Пекин с Шанхай - с около 7,7 млн. места, малко преди 7-те милиона, които летят между Гуанджоу и Шанхай.

Според OAG местата по последния маршрут са намалели спрямо нивата от 2023 г., което Грант нарича „пренастройване“ на разписанията спрямо 2019 г.

„По време на пандемията местните китайски авиокомпании пренасочиха международния капацитет към вътрешните услуги и по този маршрут се наблюдава голямо увеличение“, казва Грант. „Това, което виждаме сега, е пренастройване на капацитета обратно към по-нормални нива, тъй като китайските превозвачи бавно връщат повече международни услуги.“

Най-големият ръст в този списък е в Саудитска Арабия, като местата по маршрута, свързващ Джеда и Рияд, се увеличават с 9% от 2019 г.

Най-натоварени вътрешни маршрути по региони

Най-натовареният маршрут в Африка свързва Кейптаун в Южна Африка с Йоханесбург (5 млн. места), а в Европа - Барселона в Испания с остров Майорка (2,9 млн. места).

Най-натовареният маршрут в Съединените щати свързва Атланта и Орландо (3,5 млн. места), но на първо място в Северна Америка е този между кандаските градове Ванкувър и Торонто (3 498 835 места).