Изминаха повече от 50 години, откакто нискотарифните авиокомпании промениха необратимо начина на пътуване, откривайки нови дестинации на достъпни цени за клиентите по цял свят.

Днес тези компании се стреми да продължи да се развива. но начинът им на работа и търсене на нови източници на приходи се различава значително от двете страни на Атлантическия океан, пише Fortune.

Цената на екстрите

Допълнителните екстри са отличителен белег на европейските нискотарифни авиокомпании.

Easyjet от години предлага приоритетно качване на борда и всички останали елементи, като например допълнително място за краката, а тези екстри понякога могат да са 50% от първоначалната цена на билета.

Нейният конкурент Ryanair е спечелил средно 24 евро на пътник от допълнителни такси през второто тримесечие на 2023 г., което представлява увеличение с 10% (средната цена на самолетния билет в Европа е малко над 40 евро).

Една голяма разлика между Европа и САЩ е, че в САЩ нискотарифните превозвачи обикновено оперират от същите летища като традиционните, така че разликата в разходите между тях е по-малка, например 20-30 %.

В Европа разходите понякога могат да бъдат с до 50% по-ниски, когато нискотарифните авиокомпании оперират от по-малки летища с по-ниски разходи.

Освен това в Европа има по-голям пазар за проучване, особено до нови африкански градове. Тъй като самолетите стават все по-ефективни, авиокомпаниите могат да настаняват пътници в различни конфигурации на по-ниски цени.

Увеличава се и обхватът. Нискотарифната авиокомпания Wizz Air например планира да пусне Airbus A321XLR през 2025 г., който може да изпълнява седемчасов полет от Гетуик до Джеда или Абу Даби за малко над 160 евро в едната посока.

Както Ryanair, така и Easyjet успешно разшириха обхвата си на пазара на пакетни почивки. Easyjet Holidays, предлагаща комбинация от евтин самолетен билет, хотелска стая и туристически пътувания, стартира през 2022 г. и очаква печалба от 180 млн. паунда през 2024 г.

През последните 12 месеца Ryanair е подписала договори с 12 туроператора, в които съществуващите доставчици на пакетни почивки като Tui и Expedia добавят икономичен самолетен билет. Това е безсмислено за бюджетните пътници, които имат по-голяма финансова защита, като резервират чрез един гарантиран доставчик, в случай че някоя част от почивката бъде отменена.

Бюджетните превозвачи в САЩ имитират традиционните авиокомпании

Стандартният модел на нискотарифните превозвачи е да продават по-евтини места и след това да предлагат допълнителни платени услуги, като например избор на място.

В САЩ големите превозвачи копираха нискотарифните авиокомпании, но след пандемията нещата се обърнаха.

Сега нискотарифните авиокомпании насърчават пакетни цени, като позволяват на пътниците да се качат на борда с по-тежък и ръчен багаж и с включен избор на място.

Spirit Airlines например предлага опция, която включва напитки, закуски и Wi-Fi в предната част на самолета. Клиентите, които пътуват с Frontier Airlines, вече могат да изберат да запазят средната седалка свободна.

Southwest Airlines, която от години предлага възможност за свободно сядане, наскоро обяви, че ще въведе платено разпределение на местата и ще предостави повече от една трета от самолета за по-скъпи места с допълнително пространство за краката.

Според Bloomberg трите най-големи превозвача в САЩ, United, American и Delta, печелят много от това, че убеждават пътниците си да се „откупят“ в следващата по-висока категория. За American Airlines 10% от приходите през първата половина на 2023 г. са от клиенти, които правят точно това.

Представители на бранша смятат, че авиокомпаниите са в търсене на правилната комбинация от базови икономични и по-скъпи премиум варианти на един и същи полет – за всекиго по нещо. United, American и Delta могат да решат колко евтини места да продадат на полет и да ги остойностят въз основа на броя на другите продадени – нещо, което е по-трудно постижимо за нискобюджетния модел.

В крайна сметка обаче, нискотарифните авиокомпании в САЩ нямат друг избор, освен да предлагат предварително разпределение на местата. Джон Грант от OAG, компания, предоставяща данни за пътуванията в световен мащаб, казва, че акционерите изискват повече приходи, а пазарът е твърде зрял, за да направи нещо друго.

Американските нискотарифни превозвачи не могат да се развиват повече, обяснява Грант, защото авиокомпаниите са проучили всеки град и се нуждаят от нови начини за създаване на източници на приходи.

„Пътуването за отмъщение“ среща кризата с разходите за живот

В днешния финансов климат семействата търсят повече застраховки срещу неочаквани събития.

Наблюденията показват, че небето е пълно с хора, които пътуват за „отмъщение“, за да компенсират загубеното време в пандемията, но кризата с разходите за живот, която се усеща остро, може би е намалила очакваните печалби на авиокомпаниите.

Джон Грант от OAG смята, че резултатите за 2024 г. все пак ще покажат силна година за много авиокомпании, макар и по-малко печеливша от 2023 г. За 2025 г. Грант прогнозира по-мек спад, отколкото би могло да се случи, поради оптимизма около цените на горивата, при условие че авиокомпаниите могат да контролират капацитета.

Освен това трябва да се справят и с други рискове, а не само с тези, свързани с горивата и изменението на климата. Поради липса на инвестиции инфраструктурата в ЕС и САЩ се пропуква, а пилотите и ръководителите на полети са в недостиг.

Въпреки това е ясно, че обществото все още не е забравило за летенето, а нискотарифните авиокомпании не са приключили; те просто променят бизнес моделите си, за да се справят с променящите се нужди на клиентите.