Харченето за отмъщение свърши – икономиката YOLO отстъпва на „Yo, no“
Потребителските разходи намаляват и дори американците с най-високи доходи се обръщат към търговците на дребно с намаления
По време на пандемията, потребителите бяха готови (и дори нетърпеливи) да похарчат спестяванията си за нови телевизори, обзавеждане по последен писък на модата, всякакви джаджи, велосипеди и бутилки висок клас вина.
Така се роди явлението икономика на YOLO (абревиатура от you only live once – живееш само веднъж), наричана още харчене за отмъщение. Сега обаче, ситуацията е различна. Запознайте се с икономиката на „Yo, no“, пише CNN.
„Пандемията показа на всички, че животът не е вечен“, коментира Самир Самана, старши глобален пазарен стратег в инвестиционния институт Wells Fargo. „Подготовката за пенсиониране, което е далеч в бъдещето и може да бъде прекъснато от нещо като глобална пандемия, промени начина ни на мислене. Хората искаха да живеят в настоящия момент.“
Сега, пет години след началото на пандемията, партито на харченето за отмъщение е към своя край. А това може да е лоша новина за икономиката.
Потребителските разходи намаляват и дори американците с най-високи доходи се обръщат към търговците на дребно с намаления като Walmart. Target намалява цените, за да привлече нежелаещите да пазаруват обратно в магазините, а световни вериги като Starbucks съобщават, че продажбите не растат както преди - едно фрапучино вече не се усеща като необходим разход.
На този фон, инфлацията все още е висока и потребителите изчерпват спестяванията си от ерата на пандемията, пазарът на труда се затяга и служителите започват да се притесняват, че ще загубят работата си.
Но има и друго обяснение.
„Съществува елемент „колко дълго мога да живея в тази посттравматична стресова ситуация след Covid-19?“, казва Самана.
„В някакъв момент трябва да разбереш какво е новото нормално състояние. Работодателите искат служителите да се върнат в офиса, на определени места вече не можеш да работиш дистанционно, това също променя нагласите. Съществува усещане за връщане към средните стойности.“
Е, в някои области тенденцията от пандемията се запазва.
Хората все още са готови да отделят пари за концерти на Тейлър Суифт и самолетни билети. Според TSA пътуванията в Деня на възпоменанието са били на най-високото си ниво в историята.
Но това означава, че потребителите намаляват покупките си по свое усмотрение и търсят начини за по-евтини стоки от ежедневна необходимост.
Факт е, че потребителските разходи спасиха икономиката на САЩ от рецесия в годините на висока инфлация и лихвени проценти след пандемията. И все още са най-важният показател за силна икономика - разходите съставляват около 70% от брутния вътрешен продукт, който е основен показател за икономическото състояние на САЩ.
Ако те обаче се забавят, това би било лоша новина и потенциално може да предизвика рецесия, за която икономистите започнаха да предупреждават още през 2021 г. (Всъщност, повечето икономисти от големите банки и компании не прогнозират, че това ще се случи скоро, а ако все пак се случи, може да не е забавяне за всички).
Промяната обаче разтърсва пазарите и държи инвеститорите в напрежение - между вторник и четвъртък миналата седмица Dow спадна с повече от 1000 пункта заради неочакваните икономически данни. В понеделник той спадна с още 115 пункта, след като доклад показа, че производствената индустрия се е свила леко.
Следващите две седмици ще бъдат важни за инвеститорите, потребителите и всички анализатори.
В петък ще бъдат публикувани официалните данни за заетостта през май и анализаторите ще се впуснат в търсене на информация за това дали пазарът на труда ще продължи да се разхлабва.
Следващата седмица Федералният резерв ще проведе заседание, на което ще оповести прогнозите си за заетостта, инфлацията и лихвените проценти през следващите месеци.
Малко вероятно е да видим някаква промяна в лихвените проценти, но председателят на Фед Джером Пауъл би могъл да даде насоки кога централната банка ще се ориентира към завой.