Приходите на Huawei за 2024 скачат до почти рекордни стойности
Нетната печалба на компанията обаче се понижава с 28% заради засилените инвестиции в научноизследователска и развойна дейност

В понеделник Huawei отчете рязък скок на приходите за 2024 г. и сериозно ускоряване на основните ѝ телекомуникационни и потребителски дейности.
Компанията докладва приходи в размер на 862,1 млрд. китайски юана (118,2 млрд. долара), което представлява ръст от 22,4% на годишна база. Според изчисленията на CNBC това е втората най-висока стойност на приходите на компанията в историята. Тя се доближава до рекордните 891,4 млрд. юана, отчетени за 2020 г.
Нетната печалба на Huawei обаче се понижава до 62,6 млрд. юана, което представлява спад от 28% спрямо 2023 г. Това е в резултат на увеличаването на инвестициите, твърдят от китайския технологичен гигант.
Тези новини идват в момент, когато компанията се опитва да адаптира бизнеса си, за да се справи със санкциите на САЩ, ограничаващи достъпа ѝ до ключови технологии като полупроводници.
Huawei е похарчила 179,7 млрд. юана за научноизследователска и развойна дейност, което се равнява на 20,8% от приходите ѝ. Това е повече от инвестициите за 2023 г. - 164,7 млрд. юана. Huawei диверсифицира бизнеса си в различни области, включващи центрове за данни за изкуствен интелект, изчисления в облак и автомобилни технологии.
Продажбите на Huawei през миналата година са движени от двата ѝ най-големи бизнеса - ИКТ инфраструктура и потребителски технологии - които заедно представляват около 82% от общите приходи на компанията. Тези на подразделението за ИКТ инфраструктура, което включва бизнеса на компанията с мобилни оператори, скачат с 4,9% на годишна база до 369,9 млрд. юана. Това е най-големият бизнес на гиганта със седалище в Шънджън по отношение на приходите.
Huawei е една от най-големите компании за телекомуникационно оборудване, а широкомащабното внедряване на мрежи от следващо поколение е спомогнало за растежа ѝ. Компанията акцентира, че 2024 е първата година на търговско разгръщане на 5.5G или 5G advanced мрежите, което е помогнало за стимулиране на продажбите.
Възраждане на смартфоните в Китай
Ускоряването на потребителския бизнес на Huawei също подпомага данните за приходите ѝ. Продажбите в това звено възлизат на 339 млрд. юана - ръст от 38,3% и рязко ускоряване на растежа спрямо миналата година.
Huawei, някога най-големият играч на пазара на смартфони в света, преживя особено тежък удар върху този си бизнес заради санкциите на САЩ, които ограничиха достъпа му до ключови чипове и софтуер на Google. От края на 2023 г. обаче пробивът в областта на полупроводниците в Китай позволи на компанията да се прегрупира и да пусне телефони от висок клас, които се продават много добре на вътрешния пазар.
През 2024 г. доставките на смартфони на Huawei в Китай са скочили с 37% на годишна база, а пазарният ѝ дял е нараснал до 16% от 12% през 2023 г., според данни на Canalys. Големият губещ от това е Apple, която отбеляза спад на пазарния си дял и на доставките.
Huawei агресивно пусна на пазара премиум смартфони, включително първия в историята трикомпонентен модел, а също така започна бавно да възстановява присъствието си зад граница. Компанията пусна и HarmonyOS 5 през 2024 г. - първата версия на своята самостоятелно разработена мобилна операционна система, която според съобщенията вече не използва никакъв отворен код от Google Android.
Все пак анализатори коментират пред CNBC, че перспективите на Huawei в чужбина остават предизвикателство, като се има предвид липсата на достъп до Android, който е в основата на по-голямата част от смартфоните в света. Продължаващите ограничения за достъп до най-съвременните чипове, като тези, които се намират в устройствата на Apple и Samsung, също не е за пренебрегване.
Нов бизнес фокус
За да смекчи някои от последиците от американските санкции през последните няколко години, Huawei навлезе в нови области, като например изграждане на инфраструктура в области като електрически автомобили и възобновяеми енергийни източници. В този сегмент - все още много нов бизнес - приходите нарастват с 24,4% до 68,7 млрд. юана.
Междувременно тези от облачни изчисления скачат с 8,5% на годишна база.
Най-малкият бизнес на Huawei, наречен Intelligent Automotive Solution, отчита 474,4% ръст на приходите на годишна база до 26,4 млрд. юана. Компанията разработва софтуер за автомобили, както и системи за подпомагане на водача за производители от трети страни.