Мъск vs. Наваро: Първи мощен публичен скандал разтърси Белия дом
Милиардерът определи главния съветник на Тръмп по въпросите на търговията Питър Наваро като „истински идиот“

След като акциите на Tesla се сринаха за четвърти пореден ден във вторник, главният изпълнителен директор Илон Мъск обвини за това главния съветник на президента Доналд Тръмп по въпросите на търговията Питър Наваро.
Най-богатият човек в света започна да преследва Наваро още през уикенда, като написа в X, че „докторската степен по икономика от Харвард е нещо лошо, а не добро“ - препратка към дипломата на президентския съветник. Но ако нападките в почивните дни все пак имаха някаква деликатност, то тя изчезна напълно в началото на седмицата.
Във вторник Мъск написа в X: „Наваро е истински идиот“. Това изказване дойде в отговор на забележката на търговския съветник, че Tesla е по-скоро „сглобяващ автомобили“ бизнес, отколкото производител на автомобили. Според Мъск тези коментари са „очевидно неверни“. Той нарече Наваро „по-глупав от чувал с тухли“, преди по-късно саркастично да се извини на тухлите.
„Наваро е опасно глупав“, добави милиардерът в X.
Нападките на Мъск срещу Наваро са най-публичната разправия между членове на вътрешния кръг на Тръмп от встъпването на президента в длъжност през януари. Анализатори казват пред CNBC, че те показват, че обявените в сряда високи мита за над 180 държави и територии не се радват на всеобщо одобрение в администрацията.
Попитана за враждата на брифинг във вторник, прессекретарят на Белия дом Каролин Ливит заяви: „Вижте, това очевидно са двама души, които имат много различни възгледи за търговията и за митата. Момчетата ще си останат момчета и ние ще оставим публичните им спречквания да продължат“.
По-малкият брат на Мъск, Кимбал - собственик на ресторант, предприемач и член на борда на директорите на Tesla - също се включи в скандала. В понеделник той разкритикува митата, като ги нарече „постоянен данък върху американския потребител“. Във вторник Кимбал Мъск обяви с публикация в X, че противопоставянето между Китай и САЩ „не е игра, която трябва да се играе от ученици с 3- като Питър Наваро“.
Защо конфликтът между Мъск и Наваро има значение?
Според The Wall Street Journal този сблъсък отразява дълбокото разделение между фракциите, които съветват президента Тръмп и формират значителна част от неговата политическа база. От това коя от страните ще надделее вероятно ще зависи успеха или провала на икономическата му политика.
Илон Мъск може и да е непостоянен като политически глас, но по поне два основни въпроса изглежда е готов да казва истини, които Тръмп има нужда да чуе. Мъск защитава свободната търговия. Той също така посочва, че по-голямата част от федералните разходи отиват за социални програми - въпреки че Тръмп се зарече да не ги ограничава.
В по-широк план, Мъск олицетворява част от коалиция, която вярва в освобождаването на икономическия потенциал на САЩ, за да се стимулира растеж и глобално лидерство в полза на всички американци. Тази фракция подкрепя данъчни и регулаторни политики в полза на растежа, както и легална имиграция на високообразовани специалисти от целия свят, отбелязва още WSJ.
Питър Наваро пък представлява крилото на Стив Банън в MAGA движението - онова, което иска американската индустрия да бъде защитена зад високи митнически стени, каквито Тръмп в момента налага. Тази група е недоверчива към корпорациите, особено към големите технологични и фармацевтични компании, и не се притеснява от по-високи данъци или използване на държавната власт срещу политически опоненти.
Наваро има и още един „талант“ - да казва това, което смята, че началникът му иска да чуе. През 2020 г. например той пише доклад със заглавие „Безпогрешната измама“, в който твърди, че Джо Байдън е откраднал изборите. Такава лоялност вероятно обяснява защо Наваро се задържа толкова дълго в Белия дом и защо сега изглежда по-влиятелен от всякога - съдейки по безпрецедентните мита, които се въвеждат.
Един от начините да се разчете острия тон на Мъск напоследък е, че той вече е в немилост - или скоро ще бъде. Според изданието обаче Мъск не е поредният придворен, когото Тръмп може просто да уволни и да забрави.
Тежки дни за Tesla
За главния изпълнителен директор на Tesla тази позиция е свързана и с условията за бизнеса му. Акциите на производител на електромобили №1 са се понижили с 22% през последните четири търговски сесии и с 45% за годината. Пазарната му капитализация е паднала словече от 585 млрд. долара от началото на 2025, което се равнява на десетки милиарди долари загуби за Мъск.
Още преди Тръмп да изложи подробно плана си за широкообхватни мита, той вече беше наложил 25 % мито върху превозните средства, които не са сглобени в САЩ. Много анализатори тогава заявиха, че Tesla може да издържи на тези мита по-добре от конкурентите си, тъй като нейните превозни средства, продавани в САЩ, се сглобяват в страната.
Но производствените разходи на компанията са напът да се увеличат заради тарифите върху материалите и частите от чуждестранни доставчици. Канада и Мексико са сред водещите източници на внос на стомана в САЩ, а Канада е най-големият доставчик на алуминий в страната. В Китай и Мексико се намират основните доставчици на платки за автомобилната индустрия.
По време на събитие в събота, организирано от десния италиански вицепремиер Матео Салвини, Мъск заяви: „И Европа, и Съединените щати трябва да преминат, в идеалния случай, според мен, към ситуация на нулеви мита, като на практика създадат зона за свободна търговия“.
Милиардерът, чието виждане за търговските отношения с Европа рязко контрастира с политиките, провеждани от Тръмп, има личен интерес в региона. Tesla има голям завод за автомобили край Берлин, а Европейската комисия и преди се е обръщала към SpaceX за изстрелване.
Дори преди въвеждането на митата бизнесът на Tesla се влошаваше. В сряда компанията отчете 13% спад на доставките за първото тримесечие на годишна база, което не отговаря на прогнозите на анализаторите.
Мъск, който похарчи около 290 млн. долара, за да помогне за връщането на Тръмп в Белия дом, сега ръководи така наречения Департамент за правителствена ефективност на Тръмп, или DOGE. Той намали разходите, премахна регулациите и съкрати десетки хиляди федерални работни места.
В отговор, през първото тримесечие Tesla беше засегната от вълни от протести, бойкоти и някои криминални действия, насочени срещу превозни средства и съоръжения.