Търговци на диаманти алармират, че индустрията, оценявана на 82 милиарда долара, е „напълно блокирана“ заради митата, наложени от Доналд Тръмп, и глобалната търговска война. Доставките през търговския хъб Антверпен са спаднали до около една седма от обичайните обеми, пише Financial Times.

Обширните мита на Тръмп включват 10% налог върху вноса на диаманти, както и предложени допълнителни „реципрочни“ мита в зависимост от страната на произход — въпреки че много други минерали, като злато и мед, са изключени от тези мерки.

САЩ са най-големият потребител на диаманти в света, отговаряйки за около половината от глобалното търсене, но не разполагат със собствени находища и трябва да внасят всички диаманти.

Въпреки че Белият дом е поставил на 90-дневна пауза така наречените реципрочни мита, основната тарифа от 10% вече е в сила и остава непроменена. Несигурността около бъдещето оказва охлаждащ ефект върху търговците на скъпоценни камъни, както и върху огромната индустрия за шлифоване на диаманти в Индия.

По думите на Карен Рентмеестерс, изпълнителен директор на Антверпенския диамантен център, доставките от Антверпен - един от най-големите световни търговски центрове наред с Дубай - са „напълно спрели“, след като Тръмп обяви новите световни мита този месец.

Тя казва пред FT, че „няма логика“ диамантите да бъдат включени в американските мита, и сравнява сътресенията в силно глобализираната индустрия с тези, причинени от пандемията от COVID-19.

Според Рентмеестерс дневните доставки са спаднали до едва една седма от нормалното. „Индустрията е напълно парализирана. Всичко буквално спря“, посочва тя.

Индустрията за диаманти вече преживява трудни години, белязани от пандемията и нарастващата конкуренция от лабораторно създадените диаманти, което доведе до спад в потребителското търсене.

„Индустрията с диаманти не е в добро състояние“, коментира пред FT Ричард Четууд, ветеран в сектора и председател на минната компания Trustco Resources.

„Ако внезапно наложите мита, вие я съсипвате“, добавя той. Според него митата на Тръмп няма да доведат до преминаване на производството в САЩ.

Обикновено един диамант обикаля света няколко пъти, преди да достигне до крайния клиент, преминавайки през страни производители като Ботсвана, търговски хъбове като Дубай и шлифовъчни центрове в Индия.

Единственият етап от веригата на доставки, който се извършва в САЩ, е сертификацията. Най-голямата сертифицираща агенция в света - Gemological Institute of America (GIA) - се намира в Калифорния и има 3 200 служители.

Обичайната практика диамантите да бъдат транспортирани до САЩ за сертификация вече е под заплаха.

Притеш Пател, главен оперативен директор на GIA, споделя, че институтът разширява своите услуги в международните си офиси, за да се справи с последиците от митата.

„Разширяваме дейността си, особено в Дубай и Хонконг, за да компенсираме част от въздействието“, казва Пател, добавяйки, че митата създават сериозна несигурност по цялата верига за доставки.

GIA проучва дали диамантите, внесени в САЩ единствено за сертификация, могат да бъдат освободени от тарифи, казва още той.

Според анализатори глобалната търговска война вероятно ще засегне цялостното търсене на диаманти, което едва започна да се възстановява след тежките години, както и ще причини сериозни нарушения във веригата на доставки.

Индия, чиято огромна индустрия за шлифоване обработва над 90% от световните диаманти, ще бъде особено засегната.

Тъй като готовите диаманти се смятат за „произведени“ в страната, където са шлифовани, износната индустрия на Индия, оценявана на милиарди долари, ще попадне под удара на 27% мито, предложено от САЩ върху индийски стоки - освен ако двете страни не постигнат споразумение за избягване на митата.

„Несигурността е проблематична за глобалното търсене на диаманти“, коментира независимият анализатор Пол Зимниски. „Когато хората са несигурни, те се колебаят да купуват, колебаят се да инвестират. Това неминуемо ще засегне луксозните изделия, включително диамантите, които не са стоки от основно значение за потребителите“, добавя той.