Изкуственият интелект (AI) скоро ще изпълнява основните задачи на софтуерните инженери - или поне така твърдят експертите.

Сара Фриър, главен финансов директор на OpenAI, обяви новата роля на AI като софтуерен инженер на неотдавнашна конференция на Goldman Sachs. По думите ѝ очакваният агент на OpenAI, наречен A-SWE (Agentic Software Engineer), „не е просто допълнение към настоящите софтуерни инженери в работната сила, а е буквално агентичен софтуерен инженер, който може да създаде приложение за вас. Той може да приема заявки, както всеки човек, и да я изпълни“.

A-SWE не само изгражда приложението, но и "прави всички неща, които софтуерните инженери мразят да правят - дава гаранция за качество, тества за грешки и ги отстранява и изготвя документация", добавя тя, цитирана от ZDNET.

Това води до логичния въпрос: С появата на инструменти като A-SWE трябва ли разработчиците на софтуер и инженерите да се притесняват за перспективите си за кариера? Отговорите на анализаторите са разнопосочни - от предпазлив песимизъм до прагматизъм.

„Софтуерните специалисти трябва да са ужасени“, казва пред ZDNET Анди Турай, технологичен стратег, бивш анализатор в Constellation Research и IBM Watson. „Добрите от тях ще оцелеят. Слабите ще си отидат“.

„Генеративният изкуствен интелект (Gen AI) вече не просто помага на разработчиците на софтуер и инженерите - той предефинира самата природа на разработването на софтуер“, съгласен е Лори Шафър, главен изпълнителен директор на Digital Wave. „През следващите пет години ИТ организациите ще станат свидетели на драматично преминаване от екипи от разработчици, които пишат код ред по ред, към по-икономични, по-стратегически екипи от архитекти, които оркестрират програми, генерирани от AI“.

Тази тенденция обаче не е свързана непременно с цялостна замяна на работни места. По-скоро тя  ще доведе до значителна промяна в ролите и приоритетите на софтуерните специалисти.

„С AI агентите, които произвеждат по-малко синтактични грешки, по-чиста структура и по-бързи итерации, разработчиците на софтуер и инженерите се превръщат в редактори и рецензенти, а не в автори на всеки ред“, казва Шафър.

„Възходът на агентичния изкуствен интелект в софтуера вероятно няма да застраши работните места веднага, но ако не знаете как да го използвате, тогава може да станете жертва", посочва Турай. "Помислете за това: един човек прави цялото това приложение за по-малко от ден, а на другия му трябват четири седмици, за да направи същото нещо. Кой ще оцелее по-дълго? Тази тенденция ще означава също, че ще се наемат по-малко разработчици и софтуерни инженери“.

Други смятат, че агентите с изкуствен интелект по-скоро ще увеличат, отколкото да заменят уменията за разработване на софтуер.

„A-SWE на OpenAI представлява значителен напредък в разработването на софтуер, но твърдението, че те могат да заменят напълно софтуерните инженери, е преувеличено“, смята Нийл Сахота, главен изпълнителен директор на ACSILabs и съветник по въпросите на AI към ООН. „Макар че A-SWE може да пише код, той не разбира защо нещо стои зад него. AI може да имитира логика. Той обаче не схваща контекста, бизнес нюансите или крайните случаи на употреба, от които се нуждаят системите в реалния свят. Генерирането на операции - създаване, четене, актуализиране и изтриване - е чудесно, но това е различен подход за архитектура на мащабируеми, сигурни решения при строги ограничения".

В мащабни предприятия или области с високи залози, като сигурност, финанси, здравеопазване и съответствие, „още дълго време ще имаме човешки софтуерни инженери в цикъла“, смята и Кейси Козирков, главен изпълнителен директор на Kozyr и бивш главен специалист по решенията и по данните в Google.

„Софтуерното инженерство изисква нещо повече от суровата способност да разбираш и да пишеш код“, категоричен е и Джон Калъри-Койн, съосновател и главен продуктов и технологичен директор в ReflexAI. „Когато компаниите за изкуствен интелект провеждат тези моделни бенчмаркове, те обикновено работят във вакуум, но в реалния живот софтуерното инженерство не се случва в изолация“.

По думите му ефективното разработване на софтуер изисква "задълбочено сътрудничество с други заинтересовани страни, включително изследователи, дизайнери и продуктови мениджъри, които дават своя принос, често в реално време".

„Ще се водят диалози около нюансирана информация за продуктите и потребителите и този контекст трябва да бъде вложен в създаването на по-добър код. Това е нещо, което AI просто не може да направи“, добавя той.

Освен това трябва да се проучат новите роли на софтуерните специалисти в ерата на изкуствения интелект и агентите.

„Там, където производителността е от значение, агентите за софтуерно инженерство едва ли ще премахнат работни места - те просто ще ги прехвърлят от писането на кода към обясняването и преглеждането му, което невинаги е печелившо“, казва Козирков. „Вероятно е софтуерните специалисти да се окажат в ролята на археолози в грешките на изкуствения интелект“.

Той акцентира, че повечето програмисти „ще ви кажат, че е много по-забавно и удовлетворяващо да пишеш код сам, отколкото да четеш чужд“.

„Мащабният труд, генериран от AI, звучи чудесно на хартия, но все пак някой ще трябва да наблюдава ботовете, да поправя грешките им, да поддържа дългосрочно системите и в крайна сметка да поема отговорност. Ако не сме внимателни, рискуваме да заменим строителите с детегледачки. От нас зависи как ще се случи това", предупреждава в заключение главният изпълнителен директор на Kozyr.