Microsoft се очертава като победител от първите печалби на големите технологични компании за новия мандат на Тръмп, като софтуерният гигант е напът да си върне короната от Apple като най-ценната публична компания. Инвеститорите оценяват, че компанията, ръководена от Сатя Надела, е в най-добра позиция да се справи с настоящата търговска война.

Въпреки широко разпространения песимизъм преди публикуването на корпоративните отчети за първото тримесечие, Microsoft регистрира рекордни приходи в звеното си за изчисления в облак Azure, отдавайки дължимото на партньорството си с OpenAI и на търсенето на софтуера си, базиран на изкуствен интелект. Тези коментари подкрепиха инвеститорите на фона на опасенията за рецесия в САЩ и опасенията, че огромните разходи за изкуствен интелект са неоправдани.

Apple и Amazon са основните губещи от сезона на печалбите, като производителят на iPhone заложи в бюджета си поне 900 млн. долара допълнителни тримесечни разходи от митата, а гигантът в електронната търговия намали прогнозата си и предупреди за по-високи цени и спад на потребителските покупки.

По-добрите резултати на Microsoft му позволяват да се придържа към амбициозния си план да похарчи 80 млрд. долара за центрове за данни през тази фискална година, приключваща на 30 юни, и още повече през следващата, включително десетки милиарди за нови проекти в Европа. По този начин компанията ще се опита да гарантира, че САЩ няма да могат да прекъснат достъпа на региона до данни и изчислителна мощ.

„Не само че Microsoft изпревари най-важното число, но и коментарът им за капиталовите разходи донесе облекчение за технологичния сектор“, казва Бен Райтс, ръководител на технологичните проучвания в Melius, пред Financial Times.

„Очакваме Microsoft да продължи да се възползва, тъй като доверието в Azure е възстановено - а не може да се тарифира софтуер.“

Главният изпълнителен директор Сатя Надела, който управлява Microsoft вече 12-та година, се превърна в стабилна фигура на фона на балона на изкуствения интелект в Силициевата долина. Той сключи ранно партньорство с OpenAI, което даде на Microsoft привилегирован достъп до нейните доходоносни технологии - без да се налага да финансира разработването на гранични големи езикови модели вътре в компанията - като същевременно си осигури голям клиент за изчисления в облак.

Надела също така твърди, че фокусът му върху софтуера за бизнеса, а не за по-непостоянните потребители, и разнообразната верига за доставки са направили Microsoft най-устойчивия на Тръмп технологичен гигант.

„Софтуерът е най-гъвкавият ресурс, с който разполагаме, за да се борим с всякакъв вид инфлационен натиск или слаб растеж, при който трябва да се прави повече с по-малко“, каза той в сряда.

Акциите на компанията се повишиха с близо 9% през тази седмица, с което Microsoft става единственият член на така наречената Великолепна седморка - Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft, Nvidia и Tesla - който е на положителна територия през тази година.

Миналата година Microsoft изостана от своите конкуренти, като е възвърнала 13% в сравнение с 25% на индекса S&P 500.

Като цяло седемте компании са загубили 2,3 трлн. долара от 21 януари, ден след встъпването в длъжност на Доналд Тръмп, като за един ден търговия на 3 април те понесоха удар в размер на 1 трлн. долара, след като той определи своя „Ден на освобождението“ за десетки търговски партньори, като най-строгите мита - в момента 145% - се прилагат за Китай.

Въпреки по-добрите от очакваните приходи, акциите на Apple спаднаха рязко в продължителната търговия след отчета в четвъртък. Главният изпълнителен директор Тим Кук не успя да успокои инвеститорите, че зависимата от Китай верига за доставки няма да претърпи сериозно въздействие от митата, признавайки, че несигурната политическа среда прави „много трудно да се предвидят бъдещите разходи и цени“.

Половината от приходите на Apple идват от iPhone, като общо за хардуера те достигат 75%. Кук вече предприе действия за защита на маржовете на печалба в САЩ, като постави цел да доставя всички американски iPhone-и от Индия още през следващата година, съобщи Financial Times миналата седмица.

Обвързаността на големите технологични компании с Китай засяга и електронната търговия и рекламата. Акциите на Amazon се втурнаха надолу след края на работния ден в четвъртък, тъй като компанията добави „тарифни и търговски политики“ към списъка с рискови фактори и публикува нови прогнози, които не отговарят на очакванията на Уолстрийт.

По данни на Morgan Stanley компанията получава една четвърт от стоките, които продава, от Китай. Тя също така управлява платформа за изключително ниски разходи, наречена Haul, която се възползва от освобождаването от вносни мита за стоки с ниска стойност, което правителството на САЩ ще прекрати в петък.

Meta и Alphabet, компанията майка на Google, също отбелязаха смекчаване на разходите за цифрова реклама. По-рано FT съобщи, че китайските гиганти в електронната търговия Temu и Shein са намалили разходите за платформите на компаниите.

Въпреки това приходите на Meta и Alphabet са приети по-положително поради възприетата динамика в областта на изкуствения интелект, който и двете компании използват за повишаване на ангажираността на потребителите и подобряване на таргетирането на рекламите.

Шефът на Meta Марк Зъкърбърг заяви в сряда, че има „големи“ възможности за монетизиране на AI асистента на компанията и повиши прогнозата си за капиталовите разходи през 2025 г. до 72 млрд. долара, докато Google се придържа към обещанието си да похарчи 75 млрд. долара.

Анализаторите на Morgan Stanley очакват 11-те най-големи доставчици на облачни услуги да похарчат общо 392 млрд. долара през тази година, което е с 38% повече в сравнение с 2024 г.

Макар че темпът на нарастване се е забавил от 65% през миналата година, сумата все още ще се равнява на 2023 и 2024 г. взети заедно и ще поеме 17% от приходите на тези компании.

„Макар че по-голямата част от увеличаването на разходите отива към инвестиции в изкуствен интелект в подкрепа на основния бизнес, това все пак е смела стратегия в несигурна макросреда“, казва за Meta анализаторът на Bernstein Марк Шмулик.

„Обещанието за по-малко регулации и по-ниско данъчно облагане, което подхранваше бичия дух в края на годината, изчезна“, коментира Риши Джалурия, анализатор в RBC.

„Преди пет месеца не говорехме за рецесия, но сега сме в друга среда.“