Нека припомним, че през следващата седмица от 23 до 27 април на БФБ ще бъдат проведени открити аукциони за продажбата на 291 980 акции на БРП с минимална цена на акция 180.00 лв. По тази причина дружеството ще е в центъра на вниманието на инвеститорите, като екипът на Profit.bg реши да представи накратко дейността на компанията.

Транспортната дейност на Параходство БРП включва превози на товари по няколко направления. Източно - между Украйна и България, като приоритетен дял тук имат насипните товари (въглища, руда, кокс) и в по-малки количества метали. Към това направление се причисляват и превозите на зърна, износ от България за Констанца. Около 35 % от приходите на дружеството се формират от превозите по това направление.

Дружеството контролира около 35 % от товаропотока от и за България, а неговите основни конкуренти – УДП и Укрречфлот (украински компании) държат около 55 % от пазара. Параходство БРП си поставя за задача да увеличи пазарния си дял до 40 % през следващите 5 години, като основно увеличението ще се фокусира върху обема на превозите на енергийни въглища до пристанище Русе, въглища за населението до всички дунавски пристанища и руда до пристанище Лом.

Превозната дейност по западна линия включва превоза на товари по западното направление на реката от България за страните от Централното и Горно течение на Дунав и в обратна посока. Превозите по това направление формират между 12–17 % от приходите от продажба на услуги.

Относителният дял на превозите по това направление в общия обем на превозените товари в натурални показатели е 10-15 %. Преобладаващите товари са основно метали, рудни, зърнени култури и др.

Със закупуването на самоходни кораби, Параходство БРП ще се намеси още по-активно в превозите на метали и други товари от България за Горен Дунав, където този вид превози са предпочитани и се заплащат по-скъпо.

Превозът на стоки между пристанища на други крайречни държави (между трети страни) е с относителния дял от около 30% от общите превозвани количества за година. Основно работата по това направление включва превоз на руда и кокс до Смедерево, метали, зърнени храни от Унгария и Сърбия към Констанца, въглища Украйна – Пишелсдорф.

След приемането на България в ЕО и отпадането на ограниченията за трети флаг в съседна Румъния, параходството има реални шансове да навлезе в релации, доскоро запазени само за румънските превозвачи.

Параходството обслужва първата и единствена в момента регулярна контейнерна линия Констанца – Белград – Констанца в Долен Дунав. Очаква се през следващите години да има разширяване на дейността за този вид транспортна услуга.

Параходството БРП отчита за 2006 година собственост върху 17 броя линейни кораба, 2 броя маневрени, 3 броя спомагателни кораба, един пътнически кораб и една фериботна платформа. Средносписъчният тонаж за годината включва 113 броя шлепове и 10 броя наливни несамоходни съда. Процентът на натовареност капацитета на тонажа в експлоатация за 2006 г. е 84.1 %, срещу 82.5 % за предходната.

Финансовият резултат на компанията за 2006 г. е печалба от 2.506 млн. лв., 45.8 % по-голяма от тази на предходната година. Дружеството приключи 2006 г. с отчетен резултат от 1.477 млн. тона превозени товари и произведени нетни приходи от дейността в размер на 33.976 млн. лв., или ръст от 6.1 на сто.

Общите разходи за дейността са 31.470 млн. лв. и тяхното нарастване е 3.8%, спрямо базисния период. Разходите за горива формират 40 % от общите разходи за фирмата.

През седмицата бяха обявени и тримесечните резултати на на дружеството, като печалбата за периода е в размер на 1.334 млн. лв. (преди данъци), в сравнение със загуба от 296 хил. лв. година по-рано.

Положителният резултат от дейността се дължи в голяма степен на изключително благоприятните навигационни условия, не особено характерни за този период на годината, а именно нормално водно ниво на реката, положителни температури, липса на ледоход и други форсмажорни обстоятелства.

Нетният размер на приходите от продажби за периода възлиза на 9.669 млн. лв., което представлява ръст от 39.7%, спрямо същия период на предходната година (6.920 млн. лв.).

Към днешна дата (20 април) акциите затвориха на цена малко над 198 лв. за брой, при която пазарната капитализация възлиза на близо 230 млн. лв. За последните 12 месеца книжата на компанията поскъпват 5.5 пъти.

Дружеството се търгува при относително високи стойности на финансовите коефициенти (при данни за последните 12 м. - виж бел. в края на текста*), като Р/Е (цена/печалба) - 57.33, Р/S (цена/продажби) - 6.25, а пълните данни може да видите в таблицата по-долу.

БРП
Цена на акциите към 20 април198,08Пазарна капитализация (млн.)229,45Активи към 31 март 2007 (млн.)44,86Собствен капитал (млн.)36,01Общ брой акции1158347Приходи за последни 12 м. (млн.)36,69Печалба за последни 12 м. (млн.)4Печалба на акция (лв.)3,45Маржин на печалбата10,91%Р/Е (цена/печалба)57,33Р/S (цена/продажби)6,25P/B (цена/счетоводна ст-ст)6,37ROE (възвращаемост на СК)11,11%ROA (възвращаемост на активите)8,92%PEG (при ръст от 20%)2,87

Също нека припомним, че на предстоящото Общо събрание на акционерите се очаква да бъде увеличен капиталът на дружеството от настоящите 1.158 млн. лв., на 28.959 млн. лв. чрез издаването на нови 27.8 млн. акции с номинална стойност 1.00 лв. за сметка на собствени средства на дружеството. По този начин всеки от акционерите на дружеството ще получи по 24 безплатни акции.

Химимпорт АД, пряко и чрез свързани лица, е собственик на над 93% от капитала на Параходство Българско речно плаване АД.

*Съотношението е изчислено на база данни от последните 12 месеца, като към годишната печалба за 2006 е прибавена тази за първото тримесечие на 2007 (приспаднат е 10% КД) и е приспаднат финансовия резултат за Q1 на 2006 г.

Материалът не е препоръка за покупка или продажба. Към датата на публикация авторът не притежава акции на Параходство БРП.