В сърцето на най-големия германски производител на автомобили Volkswagen политиците отдавна се опитват да предотвратят най-лошото.

Сега изглежда, че не могат, пише в анализ за промишлеността на най-голямата икономика в ЕС Politico.

Тъй като Volkswagen заплашва да затвори германските си заводи за първи път в 87-годишната история на компанията, политиците, които десетилетия наред са защитавали работниците от масови съкращения, се опитват да намерят отговори на фона на нарастващото недоволство и заплахата от масови стачки.

„С течение на времето осъзнаваме, че хората просто са много ядосани, че това се прави“, казва Торстен Грьогер, главен преговарящ на IG Metall, най-големия профсъюз в Германия.

Той заяви, че „предупредителни стачки“ ще се проведат преди 9 декември, преди следващия кръг от преговори с ръководството за намаляване на разходите, и заплаши с много по-сериозни действия, ако преговорите се провалят.

„Съществува възможност за по-мащабни стачни действия. Подготвени сме за това.“

Предизвикателствата идват в момент, когато правителството на Германия не е в състояние да действа след разпадането на трипартийната управляваща коалиция по-рано този месец.

Възможно е да минат няколко месеца преди да има ново правителство, тъй като преговорите между партиите могат да се проточат и след изборите на 23 февруари. Дори тогава конституционната дългова спирачка на страната, която ограничава разходите, вероятно ще ограничи огневата мощ на новата коалиция.

Има и още по-сериозни знаци за нарастващите икономически проблеми на VW. Ранните инвестиции в технологията за електрически автомобили бяха съпътствани от закъснения и високи разходи, поради което компанията изостана от американския си конкурент Tesla и китайския BYD.

Ако новоизбраният президент Доналд Тръмп изпълни заплахата си да наложи мита върху европейския внос, това допълнително ще утежни и без това трудното положение на работниците в германските заводи.

Проблемите на VW са притча за германската индустрия в по-широк смисъл, тъй като производителите в цялата страна намаляват работните места. Тази седмица лошите икономически новини зачестиха, след като производителят на стомана Thyssenkrupp обяви, че до 2030 г. може да съкрати до 11 000 работни места.

Но проблемите в автомобилния сектор ще засегнат Германия особено силно. Отрасълът осигурява 11% от работните места в производството в Германия, като освен автомобилните марки, е важен и за техните доставчици. Bosch обяви, че съкращава 3500 работни места; ZF Friedrichshafen обмисля да съкрати поне 12 000 служители до 2030 г.; Continental възнамерява да съкрати 5500 места в цял свят.

Кризата в Германия изнервя Европа в момент, когато Франция, втората по големина икономика, е изправена пред собствените си ескалиращи сътресения. Там крайнодясната Марин льо Пен заплашва да свали крехкото коалиционно правителство, като гласува против бюджета на премиера Мишел Барние – ход, който би всял страх във финансовите пазари.

В Германия комбинацията от ужасни икономически новини и политическа парализа разпалва гнева преди планираните предсрочни избори на 23 февруари.

Този гняв е особено вероятно да се отрази на Социалдемократическата партия (SPD) на канцлера Олаф Шолц, традиционен поддръжник на труда, която вече е изправена пред мрачни резултати в анкетите.

Долна Саксония, където е базиран VW, остава крепост на SPD и партията е неразривно свързана с автомобилния производител. Държавата държи 20% дял във VW, политикът от SPD Стефан Вейл, е в нейния борд.

„С подкрепата на държавата VW се превърна в голяма и глобална компания през последните 75 години“, заяви Вейл в интервю за Süddeutsche Zeitung. Не би било „разумно да се демонтират скъпите структури“, които са били построени за производството на електрически автомобили, допълва той.

Предложените от него решения са много познати: иска да възстанови федералните субсидии за покупки на електрически автомобили или да създаде данъчни стимули за потребителите.

SPD - заедно със Зелените, целят да съживят енергоемката германска индустрия в по-широк план чрез намаляване на цените на енергията със субсидии. Въпросът е дали подобни ходове - дори и политиците да могат да се споразумеят за тях, биха били достатъчни предвид огромните структурни проблеми, пред които е изправена Германия.

Тъй като войната в Украйна и нарастващият протекционизъм фундаментално променят глобалната търговия, която служи като основа за износния модел на Германия, политиците са изправени пред неудобната истина: редовните инструменти, с които разполагат, може да не са достатъчни.

„Предизвикателствата са по-дълбоки и по-големи, отколкото може би сме признали в дебатите и политическите решения от последните години“, зави министърът на икономиката на Зелените Робърт Хабек на среща на върха на индустрията във вторник.

Преди изборите, на които крайнодясната партия Алтернатива за Германия (AfD) е на второ място, основните партии вероятно ще трябва да се съобразят с нарастващата реакция на избирателите.

„Въпросът как да се реши ситуацията във Volkswagen е пример за това как решаваме бъдещите проблеми на индустрията като цяло“, допълва главният преговарящ Грьогер. Неотложността на ситуацията според него изисква „конкретни политически действия“, а не „красиви предизборни плакати“.