Купуването на автомобил на лизинг може да е тотално "прецакване"!
Не си купувайте нов автомобил на лизинг, излиза твърде скъпо с тези лихви, е един от основните мотиви на скептиците.
Като друг основен момент се сочи фактът, че амортизацията твърде бързо обезценява вложените в машината средства, чиято стойност намалява с между 40 и 60% до четвъртата година, в зависимост от модела автомобил.
Това, за което може би малко хора се замислят, е най-голямата опасност, която може да нанесе тотални загуби за купувачите – кражбата на автомобила.
„Тя е застрахована“, твърдят много от престрашилите се да закупят нов автомобил и плащащи за това удоволствие ежемесечно около 50-70% от средните за страната доходи.
Усещането, че има пълно автокаско и нищо не може да се случи обаче е далеч от истината. Замисляли ли сте се, че застраховката, всъщност, се получава от лизингодателя, тъй като автомобилът се води на негово име?
Всъщност, застраховката е предвидена да покрие неговите щети, или по-точно тези за остатъчната стойност на автомобила. Казано по друг начин – това, което не сте си платили.
А за да е пълна картинката на набутването, някои застрахователи изплащат, странно защо, процент от остатъчната сума, от която се вади остатъчната стойност, и ако случайно остане нещо, се дава на лизингополучателя.
А всички вноски до момента са си за негова сметка. Не дай си, Боже застрахователната сума да не покрива остатъчната стойност, то тогава лизингополучателят дължи на банката пари.
Нека да разгледаме следната ситуация. Купувате си автомобил на лизинг за пет години на стойност 25 000 лева, с 15% първоначална вноска и месечна такава от 450 лева.
След три години ви открадват колата. Първоначалните разходи, заедно с регистрации, автокаско и др., възлизат на около 6 хил. лева. Още две автокаско по 1000 лева, както и вноските за трите години, плюс първоначалните разходи и тези за обслужването на автомобила възлизат на около 25 000 лева.
След третата година автомобилът ви, след амортизация, ще е застрахован на примерно 16 000 лева. И тук идва загадката защо застрахователят (умишлено няма да казвам кой) си удържа 20%, тоест започва да приспада остатъчната стойност от 80% от застрахователната стойност.
Като се приспаднат тези странни 20%, застрахователната стойност на автомобила става 12 800, от тях като се извадят около 11 000 остатъчна за погасяване стойност и на вас ще ви бъдат върнати значителните 1 800 лева.
Честито, след дадени 25 000 лева, колкото е и оригиналната стойност на автомобила, ако го бяхте купили в „брой“, ще получите за удоволствието, че сте карали три години нов автомобил главозамайващата сума от 1 800 лева, с което няма как да си купите нищо друго, освен десетгодишна кола.