Петролът пада, горивата - не толкова
Един въпрос трайно се е вместил в съзнанието на шофьорите и това е именно защо при поскъпването на петрола цената на бензина скачаше с близки проценти, а сега, когато той е загубил 57% от върха си, достигнат през юли, понижението е минимално.
От големите дистрибуторски вериги лесно обясняваха повишението в цената на бензина по бензиностанциите с повишението в цената на петрола на международните борси, като изгодно за тях пропускаха факта, че около 50% от цената е твърда и се предопределя от акцизи и ДДС.
Тоест повишението би следвало да е около половината на ръста в цената на петрола, което гарантира запазването на маржина на печалба на дистрибуторите без изменение.
Сега обаче петролните дистрибутори се връщат към този факт, за да обяснят защо цената на горивата не се понижава с подобни темпове. И все пак нещата не стоят точно така.
В началото на настоящата година станахме свидетели на шоково повишение в цената на горивата заради новите по-високи акцизи, които ги оскъпиха с 3-4%.
Ако изключим въздействието на по-високите акцизи, то точно преди година най-масовият бензин А-95 е струвал около 2 лв. за литър, докато дизелът около 2.10 лв. за литър.
Тоест виждаме едни нива, близки до настоящите в момента по родните бензиностанции една година по-късно.
Ако се вгледаме в цената на петрола обаче, с която така удобно се спекулира, то ще видим, че преди една година тя е била при нива от около 100 долара за барел и достигаше нови рекордни стойности. Важен фактор, който караше дистрибуторите дори да залагат рискови премии в цените поради опасност от евентуални по-нататъшни повишения.
Към момента, при нива от около 63 долара на международните пазари, петролът е загубил около 37% от стойността си, докато цената на бензина се е запазила на същите нива.
Трябва да се има и друго в предвид. През юли цената на петрола достигна рекордно високо ниво от 147 долара за барел, макар и моментно. Той обаче се търгуваше относително продължително време при нива над 120 долара за барел.
Най-високата цена, която виждахме по родните бензиностанции за най-масовия бензин обаче, не достигна нива по-високи от 2.35 лв. за литър. Едва ли в този момент дистрибуторите са продавали на загуба, по-скоро им се е свил значително маржинът на печалба.
Четири месеца по-късно цената на петрола е с 57% под рекордното си ниво. Тоест поевтиняването на суровината създава потенциал за понижение в цената на горивата с 20-25% от рекордните им нива.
Реалното понижение в цената на бензина обаче е значително по-ниско, което, от една страна, потвърждава постулата, че цените лесно се качват, но трудно падат.
От друга страна, трябва да се има предвид, че поскъпването на горивата е фактор, който значително подхранва инфлацията и все повече отдалечава правителството от желаните нива за показателя.