НЛО, лодки и замъци: Най-странните „любовни хотели“ в Япония
Тези заведения процъфтяват след като през 1958 г. страната обявява проституцията за незаконна - ход, който закрива публичните домове и принуждава индустрията да се насочи към алтернативни помещения
Миналата година френският фотограф Франсоа Прост прекарва часове в Google Maps, планирайки пътешествие, в което да документира японските „любовни хотели“, които предлагат почасови цени и най-важното - уединение за гостите.
Но когато се отправя на 3000-километровото си пътуване, се оказва, че дори да не ги е проучил предварително, няма как да ги пропусне, пише CNN.
Макар че някои от тях са обозначени с табели във форма на сърце или устни (или с имена като Hotel Passion, Hotel Joy или Hotel BabyKiss), те са най-лесно разпознаваеми по закачливата архитектура, която далеч не е дискретна.
„Можете да видите космически кораби, лодки, а също и голям кит, който някак си изглежда много детински“, казва Прост. „И много, много от тях са замъци“, допълва той за фасадите на около 200 любовни хотела, заснети в новата му фотографска серия.
Въпреки че гостите могат да наемат стаи за нощувка, японските хотели на любовта предлагат и цени за краткосрочен престой за kyukei или „почивка“.
Те започват процъфтяват, след като през 1958 г. страната обявява проституцията за незаконна - ход, който закрива публичните домове и принуждава индустрията да се насочи към алтернативни помещения.
И все пак днес, вместо да се свързват със секс услуги или изневяра, обслужват предимно двойки, живеещи в малки или общи семейни къщи.
„Разбира се, има и малко проституция, но това са предимно клиенти, особено млади двойки, които отиват там, за да се уединят“, казва Прост.
Маршрутът му включва Хоншу и Шикоку (най-големият и най-малкият от четирите основни острова на Япония), преди да се върне в столицата Токио.
„И в днешно време те не са само за секс. Насочени са повече към развлекателни атракции като например нощни клубове с караоке“, обяснява още фотографът.
Уникални архитектурни традиции
В Япония местата за настаняване със скрити входове датират от векове, макар че по-близък предшественик на съвременните любовни хотели са следвоенните tsurekomi yado, които често са били управлявани от семейства със свободни стаи.
Характерната архитектура се появява през 60-те и 70-те години на 20-ти век, когато заведенията стават по-луксозни. Минувачите трябва да знаят функцията на сградите от пръв поглед, а собствениците искат да се отличават от обикновените хотели.
Един от най-известните любовни хотели от 70-те години Meguro Emperor, е проектиран да наподобява европейски замък. Други сгради са моделирани като френски селски къщи, тропически плажни клубове и хотел „Аладин“ в Окаяма - грандиозен арабски дворец с типичните куполи.
Въпреки донякъде крещящия им вид, дизайнът на отразява функцията на хотелите.
За да се осигури неприкосновеност на личния живот, екстериорите често имат малко или дори фалшиви прозорци. Много от тях използват системи за регистрация на самообслужване и дизайнерски решения, които намаляват вероятността от нежелани срещи.
„Всичко е планирано така, че да сте сигурни, че няма да пресрещнете някого, когато влизате в сградата“, казва Прост. „Входът е различен от изхода и може да има един асансьор за изкачване до стаите и друг за връщане. Всичко е част от процеса на проектиране.“
Уникалната рхитектура става все по-рядко срещана през 90-те години. Законодателството, прието в средата на 80-те поставя любовните хотели под полицейска юрисдикция, което означава, че по-новите заведения често се стремят към по-фини проекти, за да избегнат класифицирането им като такива. (Наличието на фоайе или ресторант са други начини за заобикаляне на правната класификация.)
В резултат е трудно да се каже колко любовни хотела все още функционират в Япония, въпреки че се смята, че са над 20 000. Липсват и данни за употребата им, макар че често цитираните данни от хотелиерската индустрия от края на 90-те години сочат, че двойките правят около 500 милиона посещения всяка година.
Ако това е вярно, би означавало, че около половината от секса в Япония се е извършвал в любовните хотели през тези години, пише юристът Марк Д. Уест в книгата си от 2005 г. „Законът във всекидневна Япония“.
Емблема на Япония
Любовните хотели са често срещани и в азиатските страни, включително Южна Корея и Тайланд, докато хотелите за кратък престой или мотелите в други части на света също изпълняват подобна социална функция.
Но терминът остава най-свързан с Япония, въпреки опитите на някои представители на индустрията да ги ребрандират като „развлекателни“ или „модни“ хотели, за да избегнат негативните конотации на оригиналното наименование.
Прост смята, че неговите снимки подчертават контраста между социалния консерватизъм в Япония и отношението на хората към секса. Той описва необичайните проекти като вид модерна народна архитектура, която „казва повече за страната“ от известните знакови сгради.
С помощта на наскоро стартиралата кампания в Kickstarter той се надява да публикува снимките в книга. Това е успешен подход: последната му книга Gentlemen's Club, в която пътува над 6000 мили из САЩ, за да заснеме колоритната архитектура на стриптийз клубовете, беше публикувана чрез групово финансиране през 2021 г.
Фотографът е документирал и фасади на нощни клубове във Франция, Испания и Кот д'Ивоар. Тези проекти имат обща нишка: те не са само за сградите, но и за страната и културата, в която функционират. „Бих казал, че приличат повече на пейзажна фотография. Показват страната през призмата на тези заведения.“, допълва Прост.