Вероятността руските, китайските и мексиканските компании да предложат подкуп, когато правят бизнес в чужбина, е най-голяма, информира АФП, позовавайки се на данни на Transparency International.

Резултатите от проучване, проведено сред 22 водещи страни износителки показват, че с най-голяма склонност към предлагането на подкупи са руските компании, които записват 5.9 точки при стойност 10, която отчита липса на корупция, според неправителствената организация.

Индексът за предлагане на подкупи (Bribe Payers Index, BPI) също така показва, че компаниите от Китай (6.5), Мексико (6.6) и Индия (6.8) следват в класацията с най-голяма вероятност да предложат подкуп.

Според базираната в Берлин Transparency International Белгия и Канада (8.8) разделят първото място по отношение на компаниите, които са най-малко склонни да предложат подкупи в чужбина.

Холандия и Швейцария заемат третото място с резултат от по 8.7. След тях се нареждат Германия, Великобритания и Япония с по 8.6, Австралия (8.5) и Франция и Сингапур, които имат по 8.1.

Компаниите от сектора на публичното благоустройство и строителството, заедно с тези от сектора на недвижимите имоти, енергийния сектор, тежката промишленост и минната индустрия, са най-склонни да предложат подкуп на длъжностни лица.

Най-чистите сектори по отношение на подкупите са IT, риболовството, банкирането и финансите. Компаниите от банкoвия и финансовия сектор обаче са по-склонни от повечето компании да злоупотребяват с оказването на натиск върху държавната политика.

Индексът за 2008 г. включва данни за 22 страни, които съставляват 75% от износа в световен мащаб.

Отговорите са събрани от 2 742 високопоставени служители в компании от 26 развити и развиващи се страни, избрани по обема на техния внос и преките чужди инвестиции.