BusinessWeek избра бизнес-сграда на годината
"Красотата ще спаси света"- пословицата важи и за офис сградите. Офисът трябва да повишава продажбите, да сплотява колектива и спестява разходи за отопление и осветление. В условията на рецесия компаниите имат по-голям избор в търсенето на подходящото място за себе си, казват журналистите от BusinessWeek и Architectural Record, които за 11-та поредна година връчват наградата си за офис-сграда на годината.
Сградата на годината се избира между над 100 заявки от целия свят. Неофициалният лозунг на мероприятието е "Добър дизайн-добър бизнес". Особен акцент при избора се поставя върху не прекалено ярката фасада и вулгарни фоайета. Сградата трябва да показва най-доброто от вътрешния живот и ефективността на компанията.
Офис на Haworth -производител на офис-мебели.
Компанията преживява трудни времена с продажбите и президентът й Франко Биначи решава да я премести в нов офис и то такъв, в какъвто могат да се видят всички модели, разработени от нея- от тези за кафенета до тези за конферентни зали.
Резултатът е сграда- офис и едновременно гигантски шоурум. От едната страна е разположен триетажен атриум, а помещенията се пълнят с естествена светлина.
Инвестицията в проекта е 40 млн. долара.
Ефектът? Количеството сключени сделки на компанията са скочили с 20% спрямо 2007 г. Повече подробности обаче Биначи отказва да даде. И, разбира се, първо място в класацията на BusinessWeek.
Шекспировия театър във Вашингтон.
Това е другият архитектурен победител. През октомври 2007 г. беше открита нова зала със 774 места. Мениджърите са изчислили, че посещаемостта се е увеличила с 27%. Новата зала за Отците, разработена от дизайнерско бюро Diamond&Schmitt Architects от Торонто, е допринесла и за увеличаване на пожертвованията за театъра.
Офис на Edmunds.com- електронно издание.
Архитектурата на офиса влияе не само на клиентите, но и на служителите. Новият офис на електронното издание Edmunds.com в Санта Моника, Калифорния, с размери 90 хил. кв. фута, е бил разработен с конкретна цел- да сплоти 423-мата служители в компанията.
Затова той разполага с едва пет кабинети за топ-мениджърите, а служителите се разполагат на няколко етажа открити пространства, с просторна ресепшън-част по средата за почивката за кафе.
Компанията отчита, че пренасянето в новия офис е намалило броя на служителите, желаещи да напуснат, и е увеличило сплотеността на колектива.
Alley24 Building
Наградата за енергийна ефективност беше присъдена на Skanska, Сиатъл, които отчитат спад на болничните с 30%. Това се дължи както на естествената светлина в сградата, така и на индивидуалната система за контрол на вентилацията, с която разполага всеки служител.
Офис на Poly International Plaza
Базираната в Гуанджоу, Китай, компания стана победител в категорията за архитектура, спестяваща разходи.
Проектът, разработен от Skidmore, Owings& Merrill, включва група кули, всяка с 34 етажа. От южната си страна те са покрити с елегантна решетка, чието предназначение, освен декоративен ефект, има и чисто практическа функция- съкращаване на разходите за вентилация. Неутралната светлина и вентилация позволява спестяване на 60% от обичайните разходи за климатици и осветление.
През 2009 г. архитектите ще имат по-малко работа. Американският институт на архитектите отчита спад на строителството на бизнес сгради за последните девет месеца и прогнозира такъв и за 2009 г. в рамките на 10%.
"Архитектите и клиентите трябва да обръщат внимание на разходите, стойността, материалите и дизайна на бизнес-сградите", съветват от института.
Именно това са успели да постигнат победителите за 2008 г.