Плевнелиев: Избираме фирмата за АМ Тракия до 1.5 месеца
Процедурата за Лот 2 на магистрала "Тракия" - от Стара Загора до Нова Загора, за избор на изпълнител, стартира официално днес. До месец и половина можем да изберем фирмата. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в предаването на bTV "Тази сутрин".
Той обясни, че сред кандидатите има две австрийски компании, гръцка и турска компания и водещи български компании. Критериите за избор на фирма са възможно по-малко и по-ясни. Фирмите трябва да са направили минимум 200 млн. лв. обем в подобна дейност в последните пет години. Те трябва да са готови да имат финансова стабилност и финансови гаранции, трябва да имат опит.
"Преди всичко, обаче, което е най-важното, те трябва да направят един план за действие как трябва да построят магистралата за тези твърдо фиксирани 25 месеца", каза Плевнелиев. Той поясни, че този срок започва да тече от подписване на акта за въвеждане на строителя на обекта и изрази надежда, че това ще съвпадне с първата копка, която е обявена за 3 май 2010 година.
"Знаете, че имаме проблеми с археологията", каза министърът. По думите му ще има експонирани по пътя археологически забележителности. Имаше няколко опита да тръгне това строителство през годините - имаше проблеми и с португалската, и с италианската фирма.
По думите на министър Плевнелиев португалската фирма няма финансови претенции, освен дълбокото си разочарование, което демонстрират.
Казусът с италианците трябва да се разреши в съда, като може да е наложи да платим неустойка от 50 млн. евро. Следващата стъпка до края на този месец е да се пусне процедурата за Лот 3 на Тракия, така че договорът да бъде още по-добър и адекватен.
За магистрала "Люлин" отсечката, която е 19.2 км има съществуващи натрупани казуси от миналото и ситуацията е по-тежка. Това е сложна магистрала - подобни магистрали се правят за три години на други места, каза министър Плевнелиев. Той обаче отбеляза, че навсякъде се работи по мостовете и един от трите тунела.
"Аз съм реалист и съобщавам факти за магистралата, каза министърът", който не споделя песимизма на проверяващите, че не се работи. Според него за закъснението не бива да се обвинява изцяло фирмата изпълнител "Мапа Дженгиз", защото когато е бил подписан договорът е нямало строително разрешение, отчуждителните процедури не са били извършени, което не е вина на фирмата, а на държавата по онова време. Плевнелиев е оптимист, че до края на 2010 година ще реализираме 111 млн. евро от Европа, които представляват 75% от стойността на проекта, който е 150 млн. евро и няма да се налага да връщаме тези пари.
Източник: bTV