Съмненията около Facebook модела
С наближаването на най-очакваното през тази година IPO в световен мащаб (това на най-голямата социална мрежа с над 900 милиона потребители) Facebook, все повече съмнения налягат потенциалните инвеститори относно това как да оценят сравнително новия модел на бизнес на компанията.
Роудшоуто на компанията се очаква да стартира в понеделник според запознати.
„Въпросът, свързан с Facebook и останалите социални медии, е какво получаваме срещу парите си“, коментира президентът на маркетинг звеното на един от водещите южнокорейски производители на автомобили Kia Motors Corp., цитиран от Yahoo! Finance.
Автомобилният производител рекламира в социалната мрежа от 2009 година и планира да повиши разходите си за реклама там.
Според президента на компанията обаче, въпросът, който стои, е „вижда ли се рекламата от потребителите“ и доколко тя е ефективна за решение за покупка на нов автомобил.
За разлика от каналите за реклама, при търсене на думи от Google и Yahoo, чиито резултати вече са анализирани и ефективността им до голяма степен може да се измерва, тази от рекламата в социалната мрежа все още е относително нова и с недостатъчно данни за анализ.
През изминалата година от Facebook въведоха и нов канал за реклама „спонсорирани истории“, при които се плаща въз основа на брой виждания на тези материали.
И докато възвръщаемостта от рекламата в Google и Yahoo, може да се измери от независими броячки, то социалната мрежа Facebook все още не разрешава и не дава достъп до метричните си системи на трети страни.
Негативни за компанията бяха и данните от миналата седмица, които показаха, че ръстът на приходите и печалбата не е еднопосочен. Въпреки ръста в приходите от 37% през първото тримесечие на годишна база до 872 милиона долара, на тримесечна база бе отбелязан спад от 7.5%.
Сериозни въпроси поставиха всички тези противоречия и сред анализатори и банкери, които трябва да решат, дали новият модел за бизнес на социалната мрежа заслужава такава богата оценка, каквато е 100 млрд. долара.
При такава стойност компанията се оценява на около 33 пъти приходите си от реклама, в сравнение с едва 5.5 пъти за конкурентния Google.
Последната е с пазарна капитализация от около 200 млрд. долара, като разполага с приходи от реклама в размер на 36.5 млрд. долара и се оценява със значителна зрялост.
Защитниците на Facebook обаче твърдят, че оценката отразява младостта на социалната мрежа и значителния потенциал пред нея за по-нататъшен ръст.
За да се защити високата оценка, която се очаква да се даде на мрежата, приходите й трябва да растат с поне 41% през следващите пет години според анализатор от консултантската компания BIA Kelsey.
Това би било значително по-голям ръст от този от 24% през 2010 година и 29% през изминалата година за Google.
Рекламодателите за пръв път започват да поставят въпроси относно метричната система на Facebook, според Марнтин Сорел, главен изпълнителен директор на WPP - най-голямата в света рекламна агенция.
От WPP, откъдето представляват компании като Unilever PLC и Procter & Gamble Co., обавиха, че възнамеряват да удвоят разходите си за реклама във Facebook през тази година до 400 млн. долара. От там възнамеряват да похарчат около 2 млрд. долара за реклама в Google през тази година в сравнение с около 1.6 млрд. долара през изминалата година.