Една успешната интернет история
Интернет сайтът Airbnb е онлайн услуга, която свързва хора, търсещи по-евтин подслон при пътуванията и ваканциите си, с тези, които отдават свои апартаменти или дори част от тях под наем.
Сайтът е основан през октомври 2007 година от Браян Чески и Джо Гебия. През същата тази година в Сан Франциско се провежда годишна конференция на Американското общество по индустриален дизайн. Всички хотели в града са заети и двамата решават да отдадат част от своя тавански апартамент под наем, откъдето и тръгва идеята.
За да освободят място, те спят на надуваеми дюшеци, откъдето идва и името на сайта.
През лятото на 2008 г., стартапът едва вади по 200 долара на седмица. С 20 000 дългове по кредитни карти, на и Гебия им хрумва доста нестандартна идея. Те създават два вида зърнени закуски, брандирани от Airbnb - Obama O’s и Cap’n McCain’s, които те продават онлайн, точно в най-разгорещения момент преди изборите. Те поръчват лимитирана серия от 1000 кутии на малка компания, в замяна на процент от продажбите.
Някак си планът проработва. Кутиите, всяка от които по 40 долара, влизат в новинарските емисии. С набраните 30 000 долара компанията успява да издържи, докато Пол Граам и Y Combinator решават да се включат.
Airbnb е финансирана първоначално от Y Combinator (компания подпомагаща стартапи) през януари 2009 г. Името на сайта е било Airbedandbreakfast.com, след което било съкратено на Airbnb.com през март същата година. Към двамата основатели се присъединява и програмистът Нейтън Блечарджик.
В течение на времето обявите се разрастват от отделни стаи в апартаменти до цели къщи и големи имоти, дори имения. През юни 2010 г. таванското помещение на основателите все още се използва за офис. За да направи място за служителите Чески си дава спалнята и живее чрез услугите на сайта, докато компанията се премества в първия си офис.
Ръстът й е с бърз темп, като през ноември 2010 г. набира 7.2 млн. долара финансиране от Greylock Partners и Sequoia Capital, като обявява 700 000 резервации до момента. До февруари 2011 г., 1 млн. нощувки са резервирани през Airbnb и приходите на месечна база са нараснали с 65%. Airbnb прибира като комисион около 15% от стойността на резервациите.
На 25 май 2011 г., актьорът и партньор в A-Grade Investments Аштън Кътчър обявява значителна инвестиция в компанията и поема ролята на стратегически бранд съветник. Компанията се разраства международно, като купува Accoleo, немски клонинг на сайта. През юли 2011 г. Airbnb набира допълнителни 112 млн. долара, което я оценява на над 1 млрд. долара.
Е, не е ли това една успешна интернет история?!