По данни на холандската фирма "Роял Хаскьонинг" в Черно море се въртят около 2.5 млн. контейнера годишно, като се очаква след 2020 г. броят им да нарасне до 20-23 милиона.

Това коментира инженер Александър Станков, шеф на дирекция "Експлоатация" на пристанище Варна, цитиран от "Стандарт".

И това ще стане, защото контейнерите за Централна Азия са все още нещо непознато, но се очаква и там обемът им да се увеличава драстично. Всичко това означава, че трябва да се изграждат пристанищни мощности, които да поемат увеличаването на контейнерния трафик. А пристанище Варна изостава от него драматично и дори трагично, категоричен е инж. Станков.

Според него, ако портът не инвестира спешно в нов контейнерен терминал, просто ще изпусне да вземе своя дял от товарооборота в Черно море и той ще отиде в съседни пристанища - Констанца, Истанбул и др. А това ще се оскъпи всички стоки, които се доставят в България, смята Станков. Тогава китайските тениски ще станат двойно по-скъпи, даде пример той.

Щом товарите се обработват в чужди пристанища, всяка стока ще се оскъпява от допълнителни транспортни разходи, сочат са икономическите разчети.

Според друго изследване на германската консултантска компания GTZ, увеличаването на товарооборота в едно пристанище с 1000 контейнера означава откриването на 10 работни места - по цялата верига от пристигането на стоката до крайния потребител. От тези 10 работни места само едно се открива в пристанището, останалите 9 - по цялото трасе, по което минава стоката от контейнера. Сега ние обработваме 120-130 хиляди контейнера, а почнем ли да работим по 500-600-700 хиляди, колко нови работни места ще се открият, пита риторично Станков. Излизат 500-600 нови работни места, изчислява експертът.

"Ние сега храним над 1600 семейства, пряко заети в пристанищната дейност. А сме издали 10 000 пропуска - значи 10 000 души влизат всеки ден или през ден-два в пристанище Варна. 10 000 души имат пряко отношение към мореплаването, към пристанищната дейност, към спедицията, агентирането, брокеража, корабното снабдяване, дава пример той.

Ако се увеличи обемът на обработените товари от 9 млн. тона, колкото е сега, примерно 15 млн. тона - тази цифра от 10 000, свързани с морската индустрия, ще скочи нагоре. А заплатите в морските фирми не са малки, така че на практика ще се отворят много нови работни места с добро заплащане, коментира инж. Станков. Още повече че ние имаме училища и висши институти, които бълват много добре подготвени кадри за морската индустрия, които сега трудно намират работа, а тогава ще имат възможности да избират между няколко работни места, коментира Александър Станков.