Според теорията за ефективността на пазара, цялата налична и достъпна за всички пазарни участници информация е заложена в цената на акциите й. Когато се подава нова информация за компанията, цената на акциите се изменят в една или друга посока, като се променят и бъдещите очаквания за развитието й.

По своята същност фондовите пазари са ориентирани към бъдещето и на тях се търгуват очаквания. Така на практика очакванията се материализират в реалност по отношение на цените на акциите и бъдещето защитава и оправдава заложените очаквания.

Разбира се всяко правило има изключения, и на пазара често настъпват непредвидени от инвеститорите ситуации, които променят равновесието и водят до съществено изменение в цените на акциите в една или друга посока. Тези извънредни събития са известни под името „черни лебеди“, пишат от финансовото издание Investopedia.com.

Такова събитие би могло да бъде подправянето на финансовия отчет от компания, въз основа на който тя е била оценявана от инвеститорите, или природно бедствие, което да нарани сериозно бизнеса й (като цунамито в Япония).

Когато настъпи събитие тип „черен лебед“, пазарът осъзнава, че трябва да промени очакванията си за бъдещето на една компания, като коригира цената на акциите й в една или друга посока.

Ето и някои подобни събития от световната борсова история довели до изключително силно поскъпване в акциите на компаниите.

В един от най-големите в историята „шорт скуизи“, т. е. принудително закриване на къси позиции, акциите на немския производител Volkswagen поскъпват моментно с 93% в рамките само на ден, правейки компанията най-скъпата в света.

На 28 октомври от Porsche обявяват, че притежават 74% дял в изпадналия в известно затруднение немски автомобилен производител, което идва като шок за всички инвеститори. Много от тях са „скъсявали“ книжата на компанията и след това панически са купували, за да покрият своите къси позиции.

Този дял на собственост от Porsche е бил постигнат с продължително купуване на деривати на фондовите пазари през един много дълъг период от време.

Една друга не особено популярна компания - Gateway Industries също дава пример за това как събитие от типа „черен лебед“ може да доведе до поскъпване в рамките на хиляди проценти за ден.

Малката компания, предоставяща базови данни, услуги и уебдизайн за организации с идеална цел и за здравния сектор, е имала един работещ в нея – изпълнителния директор Джак Хауърд. Тя не е изглеждала специална, а акциите й са се търгували по един цент.

Въпреки това на 11 февруари 2011 година става ясно, че известният медиен магнат Робърт Силерман се нуждае от компанията Gateway Industries за осъществяване на връзка между зрителите и телевизиите си. Това води до поскъпване на акциите с 20 000% в рамките на ден до 2.97 долара за акция.

Разбира се историята познава и много случаи на губещите. Безспорно най-пресните спомени са свързани с някои социални мрежи осъществили първични публични предлагания. Акциите на Zynga широко пропуснаха очакваната печалба за второто тримесечие на 2012 година и отбелязаха спад над 40% на извънборсовия пазар след обявяването. Технологичната компания, разработваща онлайн игри за друг социален гигант Facebook, се превърна в едно от най-големите разочарования на годината.

В едно от най-големите разочарования на изминалата година се превърна и най-чаканото първично публично предлагане на социалната мрежа Facebook. Надценяването на акциите на компанията доведе до първично публично предлагане при ниво от 38 долара и последващото им поевтиняване три месеца след това до най-ниско ниво от 17.55 долара.

Вследствие на последвалото възстановяване при книжата на компанията, те поскъпнаха до нива отново над 30 долара за брой, което все още е около 25% под цената им от публичното предлагане.