Раздвижване в сключването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" отчитат от Гаранционния фонд. С настъпването на пролетта много българи са "размразили" колите си.

Те не са ги карали през зимата и не са им правили застраховки. Сега ги вадят от гаражите и повечето от тях се сещат за задължителната полица, пише вестник "24 часа".

Тенденцията е валидна всяка година с настъпването на пролетта. Може би все повече хора изпитват финансови затруднения и се отказват да ползват автомобила си през зимата, коментира Борислав Михайлов, шеф на фонда. Този феномен се наблюдава най-вече в провинцията - в селата и малките градове.

Възможно било и част от собствениците на тези коли да ги карат, въпреки че нямат полица, с риск да ги глобят при проверка. Може да се помисли за тип сезонна застраховка, каквито има в Германия, обясни Михайлов. Процедурата обаче би била много сложна, защото това би означавало да се дерегистрира и регистрира автомобилът често.

Не е възможно да имаме застраховки с по-кратък срок, защото сме подписали моторната директива, според която "Гражданска отговорност" може да е единствено едногодишна, обясни Борислав Богоев, зам.-председател на Комисията за финансов надзор.

Богоев отчете, че сключването на застраховки върви нормално. По данни на фонда обхватът е малко над 82%. Вдигането до 90 на сто можело лесно да бъде достигнат с промени в Кодекса за застраховането, които са изготвени, но ще бъдат предложени за приемане след сформиране на новия парламент, уточни Богоев.

Обхватът се повиши в последния месец с над 10%. Причините са няколко. От една страна, базата данни бе изчистена от регистрационните номера на автомобили, които имат застраховки, но те са направени по обществени поръчки и са с общ договор.

Бяха премахнати и автомобилите, които не се карат, върнати са за скрап, но не са отписани от регистрите на КАТ. От друга страна, част от собствениците сключиха застраховки, след като получиха писма от фонда.

Очаква се тепърва катаджиите да проверяват много по-усилено за "Гражданска отговорност", след като част от тях вече разполагат с таблети и проверката става в реално време.

Въпреки повишението на средния обхват по "Гражданска отговорност" все още в много части на България процентът на незастрахованите е голям. Най-много автомобили без полица се движат в крайдунавските градове.

Видин е "рекордьор" с 36% незастраховани. Следват Враца, Монтана, Силистра и Русе.

Обяснението е в големия процент автомобили с български регистрационни номера от тези области, които се управляват от румънски граждани. Обикновено те нямат валидни полици.

Големият проблем е, че се управляват не само в Румъния, а и в цяла Европа, обясни Борислав Михайлов, шеф на Гаранционния фонд. Искове за щети пристирали от Италия, Испания, Швеция и др. Имало и такива за по 1 млн. евро.