Бисерински: ЦИЕ е все по-атрактивна за инвеститорите
Регионът на Централна и Източна Европа ще бъде много перспективен за инвеститорите от развитите пазари, не само заради очакванията за по-висок ръст на БВП, а и заради възможностите, които дава за регионална диверсификация.
Такова мнение изказа Георги Бисерински, изпълнителен директор на Селект Асет Мениджмънт, по време на форума „Шумът на парите“.
„Регионът ни не е особено атрактивен заради политическия риск, но нашите проучванията показват, че ако един немски инвеститор е правил 50% на 50% диверсификация между Германия и ЦИЕ, през последните десет години е щял да направи два пъти по-висока доходност“, заяви Бисерински.
Секторната диверсификация става по-значима
Секторната диверсификация дава все по-добри резултати през последните години - за сметка на географската. Това показало едно от последните проучвания на Селект Асет Мениджмънт върху корелацията между регионалните пазари, както и между тях и развитите капиталови пазари.
Интересно е да се каже, че през 90-те години до 2000 г. географската диверсификация е давала много по-добри резултатити и това е една от причините за глобализацията на пазарите.
Обратно - секторната диверсификация до 2001 г. не е давала такъв добър резултат, но тенденцията се обръща и след 2001 г. тя започва да увеличава инвестиционните резултати.
„Тази тенденция, според мен, ще продължи да действа и не изключвам в близко бъдеще секторната диверсификация да започне да дава по-добри резултати от географската“, казва Бисерински.
Това е особено значимо за България, тъй като икономиката ни не е реално представена та БФБ и ако даден инвеститор иска да направи секторна диверсификация, то това не може да стане на БФБ, а с инвестиции в чужбина и във взаимни фондове.
Проучванията показват, че българският пазар има много слаба корелация с Турция, Словакия и Естония и силна корелация с Русия, Словения и Сърбия. Това, което може да се очертае като перспектива, е, че особено с увеличаването на страните в ЕС - корелацията ни с развитите пазари се увеличава, допълва Бисерински.
През 2013 г. форумът „Шумът на парите“ се организира със съдействието на ВИП спонсора Евро Финанс и основните спонсори – SG Експресбанк, вносителят на автомобили Chevrolet, застрахователното дружество Армеец, Пенсионно-осигурителна компания Доверие и дружествата за управление на активи Актива Асет Мениджмънт и ЕФ Асет Мениджмънт. Сред спонсорите на събитието са и Balkans International Wine.
Медийни партньори на събитието са Дарик радио, телевизия Bulgaria on air, сп. Мениджър, в. Стандарт, SeeNews, imot.bg, novini.bg и insurance.bg.
Организационен партньор е компанията за управление на събития Ивенто. Форумът се осъществява с комуникационната подкрепа на агенция за връзки с обществеността AMI Communications България.