Изключително интерсна е ситуацията на пазара на смартфони, като конкуренцията между производителите се нажежава до краен предел и се изразява в непрестанно изнасяне на нови модели и понижаване в цената на съществуващите такива. Допълнително трендът на понижаващи се цени се предопределя от поевтиняването на долара спрямо йената, който вчера достигна двугодишен минимум.

Наблюдава се и сериозно насочване към така наречения среден клас смартфони от всички водещи производители, което е новия световен тренд и ключов фактор за завземането на водещи позиции на развиващите се пазари.

Има тенденции на сериозно понижаване в цената на високия клас смартфони само месец след излизането им. Причина за това – нов модел представен от конкурент, а често дори от същата компания, който се отличава с по-добри технически характеристики.

От това разбира се печелят потребителите и то по-търпеливите такива. Макар и да е известно на всички, че да си купуваш последен модел смартфон е равносилно на това до голяма степен да си хвърляш парите на вятъра, (защото цената е сериозно завишена в началото), все още много хора правят това.

Вместо това е много по-разумно да се изчака месец, или дори два, когато цената на новия модел смартфони е вече сериозно ревизирана в посока надолу, поради описаните по-горе фактори.

Примери за това много, дори и на родния пазар. Цените на излезли от началото на този месец модели (от най-висок клас), вече са сериозно занижени само три седмици по-късно.

Както се вижда от таблицата по-долу моделът Sony Xperia Z1, пуснат в продажба на 3-ти октомври у нас, вече може да се закупи при цена с 11.7% по-надолу, което е сериозна сума на база цената му от над 1 000 лева.

Модел Цена. 23.07 Цена 22.10 Изм. % SONY Sony Xperia L 440 367 -16,59% Sony Xperia Z 840 710 -15,48% Sony Xperia Z1* 1210 1069 -11,65% NOKIA Nokia Lumia 520 287 244 -14,98% Nokia Lumia 820 490 410 -16,33% Nokia Lumia 625** 519 410 -21,00% Nokia Lumia 925 1039 725 -30,22% Nokia Lumia 1020*** 1400 1150 -17,86% LG LG Optimus L5 II 360 269 -25,28% LG Optimus G 655 545 -16,79% LG G2 16GB 999 899 -10,01% BlackBerry BlackBerry Z10 819 525 -35,90% BlackBerry Q10 1060 855 -19,34% HTC HTC Desire 200 380 269 -29,21% HTC One X 16GB 650 570 -12,31% HTC Butterfly 1060 800 -24,53% SAMSUNG Samsung Galaxy S II 490 396 -19,18% Samsung Galaxy S III 678 558 -17,70% Samsung Galaxy S4 mini 772 560 -27,46% Samsung Galaxy Mega 6.3 790 620 -21,52% Samsung Galaxy S IV 940 835 -11,17% Samsung Galaxy S IV Active 1100 859 -21,91% APPLE Apple iPhone 5 16GB 1090 1020 -6,42% Apple iPhone 5S 16GB 2199 1480 -32,70%

* На пазара от 3-ти октомври
** На пазара от 14-ти септември
*** На пазара от 24-ти септември

Още по-фрапиращ е случаят с Apple iPhone 5S, който макар и да можеше да бъде купен почти веднага след дебюта му в САЩ цената за това бе перкомерна. Само месец по-късно моделът може да бъде закупен на цена с близо 33% по-ниска, или да се спестят около 700 лева.

Като цяло можем да обобщим, че различните производители имат различна ценова стратегия.

С най-малко за последните три месеца са поевтинели моделите от различен клас на Sony, като понижението при тях варира между 12 и 17%.

Определено се наблюдават сериозни усилия от страна на Nokia към средния клас, като компанията също има склонност към сериозни понижения в цените за последните три месеца.

Най-показателен за това е примерът с бюджетния модел от среден клас Lumia 625, чиято цена се е понижила с 21%, макар и моделът да се предлага на пазара ни от около месец и седмица.

Компанията е доста агресивна в понижението на цените на моделите си от висок клас, като моделът Lumia 925 се продава в момента на цена с 30% пи-ниска в сравнение със същата отпреди 3 месеца.

Дори моделът от най-висок клас Lumia 1020 излязал в продажба на пазара ни преди месец вече е с 18% по-евтин.

Доста по-скромни в намаляването на цената на моделите си от най-висок клас са от LG, където също разчитат предимно на продажбите на бюджетни модели. Както се вижда от таблицата най-високия клас на производителя - LG G2 е поевтинял само с 10% за три месеца.

Разбира се причина може да е по-нормалното ценово позициониране при представянето на модела, практика, която не се спазва от повечето производители, целящи да оберат каймака при първоначалните силни продажби.

Най-поевтиняващ за последните три месеца от посочените такива е BlackBerry Z10, чиято цена се понижава с близо 36%. Причините може да се търсят по две направления. От една страна нереално високото му ценово позициониране и от друга проблемите на компанията свързана със слаби продажби и търсене на нов собственик. Така или иначе производителят не е сред най-популярните у нас.

Изключително богата продуктова гама и представяне във всички ценови класове има най-големият световен производител на смартфони – Samsung, което според много специалисти е и ключът за лидерската позиция на компанията.

Най-после ставаме свидетели на по-сериозно поевтиняване при модела S III, предвид на това че на пазара от доста време се предлага IV-то поколение.

Не случайно моделът е сред най-търсените смартфони на пазара у нас, като след понижението в цената му с близо 18% за три месеца той предлага вече изключително добро съотношение цена-качество.

Слабо е понижението в цената на култовия модел за компанията S IV, което сочи доброто му ценово позициониране при дебюта му.