Спад в пътуванията. По-слабо търсене отвъд Океана. Масови съкращения. Тарифи. Най-лошите показатели на Уолстрийт от пандемията насам.

На фона на всички тези глобални събития, потребителите се отказват от резервации за пътувания и американските авиокомпании вероятно ще намалят прогнозите за 2025 г. по време на отчетите си за тримесечието тази седмица, посочват анализатори.

Delta ще бъде първата, която ще отчете тримесечните си резултати преди отварянето на пазара в сряда. Тя вече намали прогнозата за първото тримесечие, позовавайки се на по-слаби от очакваното корпоративни и туристически резервации. American Airlines и Southwest Airlines също намалиха прогнозите си за първата половина на годината.

Акциите на авиокомпаниите се сриват от началото на годината, като на Delta падат с 38%, на American Airlines с повече от 45%, а United Airlines с повече от 40%.

Те обаче се сринаха още с нарастването на опасенията за по-слабо търсене на фона на политиките на президента Доналд Тръмп и новите мита, обхващащи целия свят, в размер на не по-малко от 10%.

„Нивото на разпродажба е по-лошо от реалността в момента, но това не означава непременно, че ще бъде реалност след шест месеца“, коментира пред CNBC анализаторът на Raymond James Саванти Сит.

Анализаторите от Уолстрийт понижиха рейтингите на американските авиокомпании, включително на Delta, най-печелившия сред тях превозвач.

Въпреки негативните тенденции, авиокомпаниите обаче не очакват нещо подобно на пандемията през 2020 г. Тогава правителствата блокираха границите и търсенето на въздушен транспорт на практика спря да съществува за една нощ, което беше най-тежката криза в историята на индустрията. Този път търсенето не е изчезнало, а показва признаци на напрежение, наблюдавани в други индустрии.

След края на пандемията потребителите дадоха предимство на преживяванията пред покупката на стоки.

Към настоящия момент в резервациите за полети от САЩ до Европа се появяват признаци на по-слабо търсене, както и до Канада. По данни на компанията за авиационни данни Cirium към 31 март резервациите между САЩ и Европа за периода юни-август са намалели с около 13% спрямо миналата година, но тя предупреждава, че данните са от онлайн туристически агенции, а не от директни резервации в сайтовете на авиокомпаниите.

Въпреки това някои анализатори са обезпокоени.

„Очакваме свят на по-бавен растеж, по-висока инфлация и по-изолационистки настроени САЩ, които да нарушат значително конкурентната среда за авиокомпаниите“, заявиха от TD Cowen в петък. „Притесняваме се, че новата икономическа парадигма ще понижи корпоративните пътувания, докато негативният ефект на богатството допълнително ще потисне потреблението, особено от поколението на Бумърите.“

Миналата седмица Институтът на Bank of America заяви, че „може да се окаже, че спадът на потребителското доверие се отразява на колебаещите се да резервират пътувания“, въпреки че добави, че „лошото време и късният Великден тази година вероятно също имат роля“.

Ръководителите на авиокомпаниите допълниха, че правителствените пътувания, които представляват само няколко процентни пункта от техния бизнес, но носят милиони долари приходи, също са намалели по време на масовите съкращения и други съкращения на разходите, допълва CNBC.