Тишина, сияния, доза романс и носталгия: Tенденциите в пътуванията през 2025 г.
Климатичните промени, новите технологии и желанието за спокойствие и романтика ще оформят ваканциите през следващата година
Докато планирате работната си седмица, какво ще вечеряте или кой филм да гледате, питате ли се къде и как ще пътуваме през 2025 г.? Гигантите в туристическата индустрия - Airbnb и Booking.com - вече са помислили вместо вас.
Техните прогнози, базирани на данни от анкети, потребителско поведение и резервации, не само разкриват новите популярни дестинации, но и дават перспектива как и защо ще изследваме света през следващите месеци, пише BBC.
Ноктуризъм: Магията на пътешествията през нощта
Ноктуризмът - комбинация от нощен живот и туризъм - предлага уникални преживявания след залез слънце. Музеи, които отварят врати през нощта, светещи биолуминесцентни плажове и наблюдение на северното сияние - това е тенденция, която набира светлинна скорост.
Тази година ще бъде специална за любителите на полярните светлини, тъй като слънчевата активност ще бъде на най-високото си ниво от десетилетия. Това означава по-зрелищни спектакли в небето.
Calmcations: Почивки за душевен мир
Това са вид ваканции, създадени с фокус върху спокойствието. Те ще останат хит през 2025 г. Проблемът с шума излиза на преден план след доклад на Световната здравна организация, който поставя шумовото замърсяване, особено от трафика, като втората най-важна причина за здравословни проблеми в Западна Европа.
Havila Voyages например предлага "тихи бягства" по норвежкото крайбрежие, които включват станции за мониторинг на шума и прогнози в реално време, сравняващи нивата на децибелите с тези в градове като Ню Йорк, Париж и Лондон.
Unplugged пък предоставя свободни от технологии кабини в Обединеното кралство и Европа, с мисията „да помогнем на постоянно свързаните да се изключат“.
Новото убежище Majamaja в архипелага на Хелзинки включва серия от модерни екологични кабини, които свързват човека с природата.
Когато пътуванията срещнат AI
През 2025 г. технологията ще играе все по-голяма роля в планирането дори на начина, по който си почиваме. Според проучване на технологичната компания Amadeus, почти 50% от клиентите планират да приоритизират използването на генеративен AI през годината.
Въпреки това много туристически компании все още не са сигурни как да го интегрират ефективно.
Една от тях е Byway, която е създала собствен AI двигател за опростяване на сложни графици и междунационални маршрути - често срещан проблем в Европа.
Trip Advisor също внедрява AI алгоритъм за изграждане на персонализирани маршрути, докато все повече летища заменят хартиените етикети с технологии за по-ефективно сортиране на багажа.
В хотелите Hyatt AI вече управлява легла, които следят сърдечната честота, движенията и кръвното налягане на гостите, за да осигурят максимален комфорт и по-добър сън.
Завръщането на романса по време на ваканция
В ерата на дигитализацията умората от онлайн запознанства се превръща във все по-голям проблем, особено за младите поколения.
Според проучване на Forbes Health от 2024 г., 79% от Gen Z са изморени от онлайн запознанства. Доклад за туристически тенденции от Globetrender и Amadeus показва, че срещите на живо ще са една от ключовите тенденции през 2025 г.
Дори и без романс по време на ваканция, пътуванията предлагат все повече възможности за завързване на социални контакти. Компании като G Adventures и Flash Pack разширяват програмите си за индивидуални пътешественици, които искат да се свържат с нови хора и да създадат трайни приятелства.
Извън утъпканите пътеки
След проблемите с прекомерния туризъм през 2024 г., нестандартните дестинации започват да набират популярност. Според Byway, пътешествениците искат да посещават места, където ще бъдат посрещнати с отворени обятия.
Тази тенденция включва така наречените "алтернативни дестинации", където популярни туристически точки се заменят с по-тихи, но също толкова красиви локации - като например Корнуол с Норфолк.
Сред топ препоръките за 2025 г. са по-малко традиционни маршрути. Trailfinders поставя Узбекистан сред най-добрите си предложения, докато луксозният туроператор Scott Dunn насочва вниманието към островите в Източна Африка, включително Занзибар, Мадагаскар и новата луксозна яхта в отдалечените острови Алдабра.
Airbnb също отчита интерес към пътеки, които не са толкова утъпкани. Сред топ 20 дестинации за 2025 г. са Милтън Кийнс и Ийст Съсекс, но и традиционни фаворити като Рим, Токио и Милано, които през 2024 г. се бориха с пренасищане от туристи.
Coolcations и сафари извън сезона
За хората, свикнали с ваканции в Южна Европа, въпросът вече не е "къде е топло?", а "къде не е прекалено горещо?". С рекордните температури в традиционните летни дестинации около Средиземно море, климатичните промени започват все повече да влияят на избора ни за пътуване.
През 2024 г. Scott Dunn отчита 26% ръст в резервациите си за Финландия и Норвегия и очаква тази тенденция да продължи, тъй като летните температури в Северна Европа са около 20-25°C. Това обаче не засяга само плажуващите туристи - климатичните промени вече влияят и на сафаритата.
Пиковият сезон за сафари при Scott Dunn се е изместил от декември към март, благодарение на промените в климата и по-достъпните цени.
С любов към миналото: Носталгични пътувания
Ще последват ли музикалните икони от 90-те, като Oasis и Eminem, примера на Тейлър Суифт и ще променят ли туристическата индустрия през 2025 г.? Поп звездата бе призната за увеличаването на пътуванията и туризма по време на световното си турне Eras Tour, което завърши през декември 2024 г.
Докато музикалният туризъм набира популярност, турнетата на Eminem и Oasis подчертават друга тенденция: възхода на носталгичния туризъм.
Според Globetrender, тази тенденция, наречена "Нова златна ера", се дължи на навлизането на милениалите в средна възраст. Те искат да преживеят отново ваканциите от детството си - очакват се повече летни лагери за възрастни в САЩ, засилен интерес към къмпинг ваканции в Европа и ретро поп локации, като популярното Polly Pocket Airbnb през 2024 г.