Хората участват постоянно в пътнотранспортни произшествия. Роботизираните системи от друга страна, се очаква да бъдат по-добри шофьори и драстично да намалят броя на произшествията на пътя. От Google вече твърдят, че техните автономни автомобили са по-сигурни на пътя от тези с хора зад волана.

Една от големите компании за автомобилни застраховки в САЩ Farmers Insurance обаче е на по-различно мнение.

В кратка реклама компанията показва своята комична версия на близкото бъдеще – хуманоиден робот зад волана на кола блъска отзад друг паркиран автомобил, след което излиза от колата и бяга от мястото на произшествието. Разказвачът в рекламата пък съветва зрителите да бъдат подготвени и винаги да си купуват застраховка.

Реклама не блести с особено остроумие, но пък намеква за някои от усложненията и бизнес проблемите, които автономните автомобили могат да създадат.

Застрахователните компании се опасяват, че по-малкото и по-леки произшествия на пътя в дългосрочен план означават, че премиите по автомобилните застраховки ще трябва да намалеят.

Според Chicago Tribune, анализатор прогнозира, че премийте ще паднат с 60% след 2020 г., когато софтуерът и сензорите вече ще играят съществена роля при шофирането (дори и ако в крайна сметка зад волана все още има човек).

Както обаче предполага рекламата на Farmers Insurance, заради технологичните промени ще се появят нови бизнес или маркетингови възможности.

Освен личният интерес на застрахователите, обществото трябва да се замисли над по-глобални въпроси. Както предполага рекламата на Farmers Insurance, дори и автономните автомобили да бъдат по-сигурни, в крайна сметка ще има грешки – софтуерен бъг или странна поредица от обстоятелства, които сензорите не могат да предвидят, или пък пробив в системата от някой анонимен хакер. Кой ще бъде отговорен, когато робот блъсне кола или още по-лошо е отговорен за нараняването или смъртта на някого?

Първият сериозен инцидент, причинен от недостатъчно умен алгоритъм или недостатъчно чувствителен сензор ще бъде сериозно предизвикателство за бъдещето, в което хората няма да шофират.

Ето я и рекламата: