„Автомагистрала „Хемус“ е приоритет за нашето правителство и ние не отстъпваме от поетите ангажименти. Продължаваме да работим активно по доизграждането на магистралата и по подготовката на строителството на недовършения участък.“ Това заяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг след представяне на трасето на магистралата в Плевен.

По думите на министъра АМ „Хемус“ има ключова роля за икономическото и социално сближаване на регионално ниво и ще окаже позитивно влияние върху три района - Северозападен, Северен централен и Североизточен.

Терзиева съобщи, че общият брой на населението, което ще се възползва пряко от подобрената инфраструктура е приблизително 3 млн. души. Трафик прогнозата за 2020 г. е за близо 18 000 единици средно дневно.

След направено проучване на 4 алтернативи за трасета, бе решено, че АМ Хемус ще минава по „син подобрен вариант“, симетрично отдалечена от двете големи населени места по направлението – Плевен и Велико Търново, както и между Плевен и Ловеч, съобщи Терзиева.

Трасето ще преминава на 15 км от центъра на Плевен и след реализацията на първия етап разстоянието за пътуване между София и Плевен ще се запази същото, а ще бъдат спестени около 15 минути. Основно преимущество пред другия вариант е едновременното обслужване на максимален брой населени места и съкратеното време за пътуване.

„Синият подобрен вариант“ е с дължина 252 км. Индикативният бюджет е 1.47 млрд. лв. без ДДС.

Вече се работи по изготвянето на доклад за Оценка на въздействието върху околната среда за изграждането на АМ „Хемус“ в участъка Ябланица - Белокопитово. Избран е проектант на 60-километровия участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч и вече се работи по идейния проект. В ход е тръжната процедура за избор на проектант и за участъка от разклона Плевен-Ловеч до Велико Търново /85 км/. Предстои обявяване на процедура за проектиране на третия етап до Белокопитово /110 км/

Изпълнителният директор на НКСИП инж. Асен Антов информира, че до края на 2014 г. ще бъде направено и публично представяне на идейния проект - точното трасе и вариантите за пътни възли за участъка от Ябланица до разклона Плевен – Ловеч. Министър Терзиева подчерта, че държи на пълната прозрачност при тези публичните обсъждания и се ангажира лично да участва в тях.

Според министър Терзиева политиката по изграждането на магистралите върви ръка за ръка с политиката за подобряване на състоянието на малките пътища. Двете политики са приоритет и вървят паралелно. Не е спирана и не се спира работата по АМ „Хемус”. През юли миналата година е завършена отсечката Шумен - Панайот Волово. „През август 2014 г. пуснахме за движение и участъка София - п.в "Яна" и започнахме строителството на нов 5-километров участъка Белокопитово - Панайот Волово“, припомни министърът. До края на 2015 г. трябва да приключи рехабилитацията на виадукта „Бебреш” на АМ „Хемус”.