Ангелкова: Българският туристически продукт е изключително добър
Българският продукт е изключително добър и ме боли, че за продукт с много по-лошо качество в чужбина плащаме много повече, а не ценим собствения си туристически продукт. Това каза бившият министър на туризма Николина Ангелкова в интервю за Profit.bg
“Имаме голяма воля да отпаднат ненужните изисквания за бизнеса и хотелиерите и ресторантьорите да се фокусират върху повдигане на класа на продукта. Разполагаме с изключително добри хотели и ресторанти по Черноморието, в зимните ни курорти и на територията на цялата страна. Много е важно да даваме не само лошите примери, но и добрите, защото имаме много качествени продукти, които продаваме на много по-ниска цена, отколкото в Испания, Великобритания, Германия. Тук трябва да фокусираме бъдещите си усилия, защото секторът го заслужава. Трябва ние да уважаваме себе си, ако искаме и другите да ни уважават“, смята Ангелкова.
Тя повтори очакванията си за растеж от 10% на туризма през 2017 г.“Още през септември, октомври и ноември с големите туроператори и особено през Tomas Cook договорихме 40% ръст на техните туристи през лятото. Най-важните ни пазари остават Германия, Русия, Румъния, Великобритания, Полша. Миналото лято имахме месеци с над 100% ръст на полски туристи, голям растеж се наблюдава и при чехи и словаци. Туристите от Израел също предпочитат България. Ако не се случат драматични, резки движения от служебния кабинет, ще имаме много добър летен сезон“, прогнозира Ангелкова.
През 2016 г. е бил отчетен най-голям ръст при германските туристи от 33%. Румъния запазва първото място, като румънците са преминали границата от един милион туристи. На второ място е Гърция, следвана от Германия, Русия, Македония. Сърбия, Великобритания и Полша също попадат в топ 10. „Най-големи усилия съсредоточихме към Германия и Русия, където имаме туристически аташета, имаме изключително приятелски отношения с тези две страни в сектор „Туризъм“ и се надявам те да се запазят“, каза Ангелкова.
Тя изрази съжаление от изключително малкото средства за реклама, предвидени в бюджета. „През 2015 и 2016 г. имахме 7 млн. лв, а за 2017 г. успяхме да ги увеличим на 12 милиона лева. Това е изключително малко на фона на успехите и нуждите на този сектор. За сравнение за периода 2007-2013 г. имаше между 50 и 60 млн. лева средства за реклама по ОП „Регионално развитие“. За програмния период 2014-2020 г. с изключително големи усилия успяхме да направим министерството на туризма бенефициент в края на миналата година. Но средствата, които могат да се ползват по ОП „Иновации и конкурентноспособност“, са 5 млн. евро (10 млн. лв.). Всичко това благодарение на „усилията“ на кабинета „Орешарски“, защото сектор „Туризъм“ липсваше в споразумението за партньорство, когато са водени преговорите в края на 2013-2014 г.“, заяви Ангелкова.