Банкови факти, които може би не знаете
Висока печалба, рекордно кредитиране и спестяване, както и повишено използване на картите ни за плащане на стоки и услуги, но и за теглене от банкомат.
Така накратко можем да обобщим случилото се от началото на годината в банковата система у нас. Вижте още няколко факта за банките у нас.
Печалбата
Само в два от месеците от началото на 2017 г. печалбата на банките в страната не надхвърли 100 млн. лв. Положителният финансов резултат за осемте месеца до 31 август достига 913 млн. лв. спрямо 1.04 млрд. лв. за преди 12 месеца.
Най-висока стойност от 134 млн. лв. е отчетена през юни тази година, докато за август тя достигна 123 млн. лв.
Печалбата на час през настоящата година е 156 550 лв., на минута – 2609 лв., а на секунда 43.49 лв.
Активи под управление
Днес банките в страната управляват близо 95 млрд. лв. активи. Само за последния месец системата е нараснала с 1.3 на сто, до настоящите 94.7 млрд. лв. Ръстът за последните 12 месеца е от 4.6 млрд. лв.
Теглене на пари от банкомати
Близо 12.5 млрд. лв. са изтеглени от банкоматите в страната през първото шестмесечие на 2017 г.
Точната сума е 12.487 млрд. лв. и представлява нова рекордна стойност за първото полугодие, след тегления за 11.31 млрд. лв. за същия период година по-рано и 9.996 млрд. лв. за първото полугодие на 2015 г.
Общият брой на осъществените операции е 65.5 млн. спрямо 63.18 млн. за преди година.
Средната стойност на едно теглене за периода 1 януари – 30 юни възлиза на 190.63 лв. спрямо 179.01 лв. за преди 12 месеца.
Плащане на стоки и услуги през ПОС терминали
В периода от 1 януари до 30 юни са осъществени 65.116 млн. операции на ПОС терминалните устройства, а общата сума по платените стоки и услуги възлиза на 4.478 млрд. лв.
Средната стойност на едно плащане достига 68.77 лв., показва справка на Profit.bg, докато среднодневните плащания са за 24.74 млн. лв.
Година по-рано платените стоки и услуги през ПОС терминалите бяха на стойност 3.4 млрд. лв., а за първото полугодие на 2014 и 2013 г. сумите са респективно 2.765 млрд. лв. и 2.35 млрд. лв.
Депозити
Общо 7 от 25-те банки в страната, предлагащи депозитни услуги, са увеличили привлечените средства с над 100 млн. лв. в последните 12 месеца до 30 юни.
Периодът в този случай е по-голям, за да се прецени накъде се насочват парите в последната година - период на рекордно ниски лихви по спестяванията, в чести случаи близки до нулата.
Лидери в това отношение са двете най-големи банки у нас – Уникредит Булбанк и Банка ДСК, добавили 665 и 512 млн. лв. в този период.
Над 203 млн. лв. успяха да привлекат от Сосиете Женерал Ескпресбанк, докато клиентите на Централна кооперативна банка внесоха със 199 млн. лв. повече от това, което са изтеглили в последната година.
Увеличение на депозитната си база от 161 млн. лв. отчитат от Райфайзенбанк, докато ръстът при Ти Би Ай Банк и Обединена Българска банка е от 154.4 млн. лв. и 143 млн. лв.
Кредитиране
Общо осем търговски банки отчитат ръст в отпуснатите жилищни кредити за тримесечие с над 10 млн. лв.
Лидери в това отношение са Уникредит Булбанк и Централна кооперативна банка, добавили 33.7 и 26.05 млн. лв., както и Пощенска банка, и Първа инвестиционна банка, отчели ръст в отпуснатите ипотеки за съответно 25.5 и 20.7 млн. лв.
В челото са още Райфайзенбанк, СИБАНК, Банка ДСК и Сосиете Женерал Експресбанк.
Увеличение от над 10 млн. лв. за тримесечие при отпуснатите потребителски кредити се забелязва при седем от търговските банки. Начело по този показател са Първа инвестиционна банка и Райфайзенбанк, с респективно 47.2 и 38.1 млн. лв., както и Централна кооперативна банка с 34.9 млн. лв.
Банка ДСК е отпуснала нетните 30.4 млн. лв. нови потребителски заеми към домакинствата през второто тримесечие на 2017 г., докато нарастването при Сосиете Женерал Експресбанк е от 20.7 млн. лв.
Какво е най-важното за потребителите?
Ниските лихви по депозитите не са от полза за хората, спестяващи пари. Рекордно ниските лихви по кредитите, при които банки вече предлагат лихви под 3% за жилищните кредити и под 5% за потребителските заеми, са от полза за всички, желаещи да закупят нов дом, автомобил или да направят ремонт вкъщи.
А защо не да стартират собствен бизнес или да го разраснат.
Консолидацията в сектора в последните години също ще помогне за подобряването на обслужването, развитието на мобилното и онлайн банкиране. Доклад на KPMG от края на миналата година посочи, че банките, които не влагат достатъчно пари в развитието на технологиите, могат да загубят най-много клиенти.
По всички личи, че бъдещето пред родните банки ще е добро. Но важното е какво искат клиентите им, нали? За да могат трезорите да го предоставят. Ето защо от съществено значение в следващите години ще е и анализът на базите данни, с които банките в страната разполагат.