Когато завършва висшето си образование в сферата на биомедицинското инженерство в Duke University, Прия Карани не смята, че разполага с нужната квалификация и умения да пробие в доминираната от силния пол финансова индустрия.

Десет години по-късно тя вече ръководи собствен търговски отдел в Barclays, търгува с акции на компании от здравния сектор и помага на банката в усилията й да привлече повече дами към своя екип, пише Reuters.

"Никога не съм се интересувала от кариера в банковата индустрия, защото не смятах, че имам тази опция", казва Карани. Но въпреки успешната си история, тя остава по-скоро изключение на фона на общия "пейзаж" на Уолстрийт, където мъжете все още представляват огромно мнозинство.

"Финансовият сектор е много консервативен. Промените в последните години не са кой знае какви, въпреки че фирмите активно се стараят да подобрят съотношението между двата пола в своите екипи", казва Джон Ригън, който управлява компанията за набиране на мениджърски персонал Sheffield Haworth.

Тя работи с много от водещите инвестиционни банки и провежда проучвания за своите клиенти, които показват, че делът на дамите във всички финнасови операции е едва между 12 и 15 на сто.

Към момента не се събира официална статистика за целия сектор, но по данни на Американския финансов регулатор, който контролира дейността на инвестиционните посредници в САЩ, едва 28% от регистрираните брокери и инвестиционни консултанти са от нежния пол.

Банките обаче все по-интензивно работят за "разчупването" на статуквото, особено с популяризирането на инициативата #metoo, насочена срещу половата дискриминация, и на фона на натиска от страна на акционерите за диверсифициране на работната сила.

Citigroup и Bank of America например тази година за първи път публикуваха официални данни за разликите в заплащането на мъжете и жените. Те показаха, че дамите все още получават значително по-малко от своите колеги от мъжки пол и са по-слабо представени във висшите мениджърски екипи.

Освен политическия натиск за равенство между двата пола обаче, финансовите компании могат да намерят и чисто икономически смисъл в наемането на повече жени в своите офиси, пише още агенцията.

Дейвид Хескет, който управлява базирания в Лондон стартъп TradingHub, цитира пред Reuters данни от специално проучване на компанията, проведено през 2014 и 2015 г., което има за цел да "симулира" представянето на различни кандидат-трейдъри. Подобни симулации помагат на банките по-лесно да се ориентират в търсенето на кадри.


Оказва се, че жените правят много по-малко сделки, но с по-голяма ефективност и освен това не са склонни да поемат големи рискове. Освен това данните от изследването показват, че дамите нарушават правилата два пъти по-рядко от своите колеги от силния пол. Всичко това означава, че наемайки повече жени в своите трейдинг отдели, финасовите компании могат да спестят значителни средства от комисиони, глоби и провизии за евентуални загуби.

Въпреки това много от жените, които са работили във финансовия сектор, считат, че той все още не е загърбил стереотипите и до голяма степен си остава "мъжки клуб".

Сими Гроувър, която работи като трейдър за Morgan Stanley в Лондон от 2006 до 2009 г., разказва как преди повече от десет години една инвестиционна банка е била готова да й предложи работа, но не е могла да си я представи на пода на борсата в ролята на трейдър.

"На интервюто ме попитаха защо кандидатствам за тази позиция, след като съм жена и директно ми препоръчаха да се насоча към отдел "Продажби"", спомня си тя.

Други нейни колежки пък се оплакват от пренебрежителното отношение на мъжете в офиса, а не толкова от корпоративните политики в тази сфера. Каквито и да са причините обаче, фактите сочат, че сред кандидатите за работа във финансовия сектор няма много дами.

Въпреки усилията на компаниите да набират повече служители от нежния пол, на пазара на труда те си остават рядкост.

"Опитваме се да насърчаваме много жени с хуманитарен профил да потърсят реализация в този бизнес", казва Аманда Маляро, която управлява отдел за търговия със структурирани финансови продукти в Citigroup. По думите й това не е работа само за математици или финансови специалисти. Тя самата е завършила японска филология и впоследствие е изкарала MBA степен във финансовата сфера.

Хедхънтърите обаче са на мнение, че ще мине още доста време преди тези усилия от страна на банките и финансовите компании да се материализират в реалното съотношение между половете.