В асфалта край Своге имало недопустим материал
Започва ремонт на участъка от пътя в Своге, където при тежка катастрофа загинаха 17 души. Ремонтните дейности ще започнат веднага щом приключат процесуално-следствените действия, обяви регионалният министър Николай Нанков.
Той съобщи също, че в пътя е вложен материал, недопустим за асфалтова настилка. Това е установил лабораторният анализ на асфалтовата проба от мястото на инцидента. В същото време в документацията, подавана към АПИ, е посочен материал, отговарящ на стандартите.
Резултатите от анализа вече са предадени на следствието. Предстои да бъде назначена експертиза и от независима лаборатория.
Рецептата за асфалта и неговите съставки са подадени в АПИ и одобрени от участниците в строителния процес през юли 2014 г. През 2016 г. 20-членна държавна комисия приема пътя две години, след като в участъка вече се извършва движение, посочи Нанков. Направеният след тежката катастрофа от събота лабораторен анализ отчита, че в асфалтовата настилка е вложен недопустим материал, който не отговаря на изискванията, посочи още министърът.
„След взетите още в неделя сутринта проби за лабораторен анализ, днес сутринта става ясно, че по време на изпитването със солна киселина, такъв е методът, с който се установява качеството на асфалта, протича химична реакция между скалния материал и киселината. Лабораторният анализ показва, че в асфалта има варовик или доломит.
Характерното за тези материали е, че имат склонност да се полират. Съгласно нормативи и спецификация, този материал е недопустим за влагане в асфалтовия слой, камо ли в неговата износваща част. Въпреки че в документалните книжа, които са предавани към АПИ по време на приемане на пътя, а и преди това, материалът е с характеристики, които отговарят на нормативно изискуемите такива“, каза министърът.
Участъкът на инцидента все пак ще бъде ремонтиран, увери министър Нанков. „Ремонтът в участъка, за който споменах, ще започне тогава, когато в тези месеци приключат процесуално-следствените действия. В останалите участъци в част от тях действията са приключили. По линия на гаранционните срокове още 2017 г. има 21 участъка, констатирани към юни месец с протокол, и ще започнат в рамките на утрешния ден“, каза той.
Материалите от изследването на Институт „Пътища и мостове” вече са предадени на Националната следствена служба, съобщава Дарик радио. Ще бъде назначена още една експертиза, която ще бъде извършена от независима лаборатория.