Германските автопроизводители се подмазват на Тръмп с инвестиции
Германските автопроизводители разкриха своите планове за инвестиции в Съединените щати по време на срещата си с президента на страната Доналд Тръмп и висши представители на администрацията в Белия дом, съобщава The Wall Street Journal.
Шефовете на европейските автомобилни гитанти се опитват да "умилостивят" Доналд Тръмп и да го накарат да се откаже от идеята за вдигане на митническите тарифи върху вноса на возила от Стария континент.
Директорите на трите най-големи германски автомобилни компании - Volkswagen, Daimler и BMW, изложиха стратегията си за разширяване на производството и създаване на нови работни места в Съединените щати.
Плановете обаче в по-голямата си част се базират на вече съществуващи проекти и трудно ще се приемат като директен отговор на усилията на Тръмп да накара чуждестранните автопроизводители да засилят инвестициите си на американския пазар, пише изданието.
Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс заяви след срещата, че компанията е готова да инвестира повече в САЩ и е направила голяма крачка напред в опита си да избегне налагането на нови търговски санкции. По думите му целта на VW е да удвои пазарния си дял отвъд Океана през следващите няколко години.
Шефът на Daimler Дитер Цетче изтъкна, че представителите на Белия дом са реагирали позитивно на инвестиционните намерения на компанията. "Търговията не беше основната тема на разговор, но въпреки това смятам, че потенциалният риск от въвеждане на нови търговски бариери беше понижен значително", каза още той.
В разговорите взе участие и изпълнителният директор на BMW Николас Петер, а от американска страна, освен президента Тръмп, на срещата присъстваха още министърът на търговията Уилбър Рос и търговският представител Робърт Лайтизър.
Германските автомобилни компании не предложиха нови проекти, а по-скоро направиха опит да впечатлят държавната администрация с мащаба на инвестициите, които са направили до този момент и капиталовложенията, които тепърва предстоят.
Според Катрин Джичек от Центъра за автомобилни проучвания в Мичиган, срещата на високо равнище едва ли ще премахне заплахата от въвеждане на нови мита върху вноса на автомобили и автомобилни компоненти. По думите й германските автопроизводители за заплашени от сериозни загуби при такъв сценарий, защото разчитат в много голяма степен на вноса на двигатели и скоростни кутии за всички свои модели, които се сглобяват в Съединените щати.
Според нея американският автомобилен пазар вече е достигнал своя пик през 2016 г. и сега никой не бърза да увеличава производството.
"Президентът и администрацията едва ли ще се откажат от идеята за въвеждането на митата и ще се опитат да я използват. Никой не слага оръжие на масата, без да има патрони в него", казва още Катрин Джичек.
Какви са плановете на Volkswagen, BMW и Daimler?
Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс разкри още, че е в напреднала фаза на преговори с Ford Motor Company за създаването на глобален автомобилен съюз, който ще помогне на базираната в Мичиган компания да засили позицията си на европейския пазар с използването на голям брой споделени компоненти и технологии.
По думите му VW също планира да произвежда част от своите модели във фабриките на Ford, като по този начин ще спести част от разходите, а поточните линии на американския автомобилен гигант ще могат да достигнат пълния си капацитет.
Според Дийс, VW се нуждае от допълнителен производствен потенциал в САЩ, включително и поне една нова фабрика за сглобяване на модели на Volkswagen и Audi. Той разкри, че компанията вече преговаря с щата Тенеси, но разглежда и други възможни варианти.
Компанията смята да инвестира 340 млн. долара в производството на новия си модел Atlas в Съединените щати. Дийс каза още, че VW работи и в тясно сътрудничество с Microsoft в областта на софтуерните разработки.
От Ford пък коментираха, че наистина са в процес на преговори с VW за сътрудничество в различни сфери, но на този етап е твърде рано да се коментират детайли.
На въпрос за търговските взаимоотношения между Европа и САЩ, Херберт Дийс отговори, че договарянето на митата не е работа на германските автопроизводители и че те нямат намерение да се превръщат в посредник между официалните институции, които водят преговорите.
Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цетче пък заяви, че за неговата компания нещата се свеждат до проста икономическа логика. По думите му няма как всеки един модел на Mercedes, който се предлага на американския пазар, да се произвежда в САЩ, тъй като обемите при някои от тях са твърде малки.
По-рано тази година Доналд Тръмп критикува Германия заради големия търговски излишък, който поддържа със Съединените щати. До голяма степен той се дължи именно на автоиндустрията. И трите водещи германски автомобилни компании обаче имат сериозно присъствие в южните щати и от гледна точка на производството.
VW притежава собствена фабрика в Тенеси, Daimler произвежда моделите на Mercedes C-Klasse, GLS и GLE в Алабама, а BMW сглобява високопроходимите си возила от линията X в Южна Каролина.
Директорът на BMW Николас Петер определи срещата с американската държавна администрация като конструктивна и заяви, че компанията обмисля плановете за строителство на нова производствена база в Съединените щати. Освен разширяването на капацитета на съществуващия завод в Спартанбърг, Южна Каролина, германският гигант ще започне изграждането и на нова фабрика в Мексико.
До този момент обаче няма окончателно решение по този въпрос, уточняват още от BMW.