Добри оценки и писане на бюро - ключови за прием в университет
Наличието на бюро, на което да работят, добрите оценки в училище, високите очаквания от страна на родителите, както и това да са щастливи в училище, са ключови фактори, които насърчават децата да кандидатстват за университет, сочи ново проучване.
Авторите на проучването от Хърватия са открили, че тези неща са по-важни от големината на класа, училището, средните оценки в училище или това колко заможен е районът, в който живее детето.
Според тях това предполага, че опитите за повишаване на стремежите на учениците трябва да са насочени на лично, а не на училищно ниво.
В проучването са участвали над 1 000 ученици, информира BBC.
Авторите от Института за социални изследвания в Загреб са задали следните върпоси на 1 050 ученици на възраст 13, 14 и 15 в 23 училища в града:
Авторите на проучването също така са събрали иформация относно оценките на учениците, както и за размерите на всяко училище и отделните класове в него, средните оценки във всяко училище и цените на имотите в съответния район.
Те открили, че нито един от тези фактори на училищно ниво не оказва никакво влияние върху желанието на учениците да продължат образаванието си в университет.
Няколко фактори, свързани с родителите и живота им у дома, обаче оказват.
Според проучването полът също играе роля, като момичетата са по-склонни от момчетата да искат да продължат да учат във висше учебно заведение.
Високите оценки в училище обаче са най-силният предсказател за желанието на учениците да искат да се запишат в университет.
Друг важен фактор е това дали им харесва в училище.
"Важно заключение от проучването е, че родителите могат да влияят на стремежите на детето си, като изразяват техните очаквания относно образователния път на детето и като осигуряват условия за писане на домашно и обучение (бюро, на което детето да работи).
"От гледна точка на равния старт, насърчаващо е, че професиите и образователният статут на родителите не са предсказател за стремежите на децата."
Авторите на проучването обаче признават, че повечето родители в представителната извадка работят и живеят в град Загреб, който е столицата на страната и е университетски център.
"Трябва да се отбележи, че различните фактори биха имали различно влияние за учениците, които живеят в провинциални райони и по-малки градове без висши учебни заведения, където по-ниският социоикономически статус е по-голяма пречка пред преследването на образователните цели," казват те.