Не стая с бюро, а пространство за споделяне: Офис трансформацията е в ключов момент
През 2024 г. бюрата все още са над половината от пространствения микс, докато пространствата за съвместна работа са по-малко от една четвърт
&format=webp)
Компаниите във всички сектори от корпоративния свят продължават да експериментират с различни стратегии за работното място - от пълно дистанционно управление до задължително петдневно присъствие в офиса и всякакви варианти за хибридни модели между тях.
Използвайки данни за заетостта и работните места от над 200 корпоративни клиенти, над 156 милиона квадратни метра и над 190 000 пространства, индексът VergeSense 2025 Workplace Occupancy & Utilization Index описва офис пространството на бъдещето - с всички негови нюанси и гъвкавост, пише CEOworld Magazine.
Политиките за присъствие ще продължат да се развиват
Прогнозите въз основа на проучването са, че компаниите ще продължат да разкриват и коригират своите стратегии в офиса. Дори най-успешните от тях ще се нуждаят от усъвършенстване.
Възприемането на нагласата за непрекъснато адаптиране може да позволи на компаниите да преодоляват по-лесно предизвикателствата, да заобикалят препятствията и постепенно да създават по-ефективни преживявания на работното място. Но има още много задачи.
Въпреки наличието на по-гъвкави политики, много служители все още работят в офиси, предназначени за традиционния стил на работа „на живо“.
През 2024 г. бюрата все още съставляват над половината от пространствения микс (въз основа на капацитета), докато пространствата за съвместна работа са по-малко от една четвърт. От тях 44% са проектирани за над 5 души - твърде големи, за да поддържат ефективно сътрудничество в малки групи или единични участници във видеосрещи.
Това несъответствие предоставя възможност на ръководителите да коригират размера и оформлението на помещенията, за да подпомогнат нуждите на служителите.
Тъй като компаниите се адаптират към новите модели на работа и приспособяват пространствата към желанията на служителите, заетостта на работните места ще се увеличи, прогнозира CEOworld. Иновативните технологии и дизайнът на работното място ще създадат среда, която допълнително ще насърчава и улеснява сътрудничеството и иновациите.
От какви работни пространства се нуждаят служителите
Данните разкриват ясен модел: затворените пространства се използват най-много.
През 2024 г. затворените пространства, като офиси (20%), конферентни зали (21,6%) и стаи за съвместна работа (21,1%), са с най-висока степен на използване.
Те предлагат уединението, от което служителите имат нужда за срещи и разговори, както и пространство за по-целенасочена работа.
Адаптиране на офиса
Докато някои бизнеси все още търсят възможности да намалят площта си, за да отговорят на тенденциите за по-ниска заетост, други започват стратегическо разширяване. Тази година всичко е свързана с правилното оразмеряване на пространството и намирането на баланса между нуждите на служителите и разходите.
Нюансите са както отраслови, така и регионални.
Тъй като все повече компании се връщат в офиса със структурирани хибридни стратегии, вторник (11,1% средно използване на капацитета), сряда (10,7%) и четвъртък (11%) се очертават като най-популярните дни в офиса, с най-високо средно използване на капацитета.
Същевременно понеделниците се завръщат, нараствайки до 8%, в сравнение с постоянно ниските нива на петъчните дни. Тези тенденции отразяват по-устойчиви режими на работа и предлагат оперативни възможности.
Комфортът и декорът имат все по-голямо значение
Съвременните работни места трябва да изпълняват не само функциите си, но и да предлагат удоволствие от престоя там. Служителите търсят смислени и приятни взаимодействия в офиса, както и пространства, които вдъхновяват и ангажират.
Тази промяна предизвика нови разговори за това какво означава да се осигури страхотно преживяване на служителите.
В зависимост от стратегията за престой и присъствие на работното място, ръководителите трябва да заемат по-силна позиция по въпроса как пасивното използване на офис пространствата може да се впише в уравнението на недвижимите имоти.
Това означава да се намери баланс между преживяването и ефективността във време, когато интелигентното изразходване на бюджета за недвижими имоти заема критичен приоритет в разходите на компаниите.
Данните ще направляват решенията за пространството
С усъвършенстването на стратегиите за недвижими имоти в компаниите, данните се превръщат в крайъгълен камък при вземането на решения.
Редица бизнеси започват да използват дигитални инструменти и различни бази данни с анализи, за да отикрият как служителите предпочитат да използват различните пространства и как могат да проектират привлекателна и рентабилна среда за собствените си екипи.
Единствено с адаптиране към новите реалности в офис пространствата ръководителите на компании могат да изградят успешна стратегия относно техните политики на работното място, която служителите им да приемат.