Консумацията на бира в Европа няма да се възстанови с години
В типична петък вечер лондонският пъб White Horse в квартал Брикстън изразходва 20 или повече кега различни видове бира, докато стотици хора се редят пред бара и прекарват време на терасата на заведението до малките часове на нощта.
Тъй като Лондон е под блокада обаче, заведението е затворено от 20 март, когато собственикът Мат Уорд, след като е разбрал какво предстои, предлага сериозни отстъпки и дори налива безплатна бира в края на вечерта.
Той е сред късметлиите, тъй като някои собственици на питейни заведения не успяват да продадат бирата си и им се налага да я изхвърлят. Уорд сега се притенсява, че когато отвори това лято, препоръките за социално дистанциране ще го принудят да ограничи капацитета с около 90% до едва 30 посетители по едно и също време.
“Опитвам се да бъда позитивен, но в новите условия на социално дистанциране нещата не могат да се върнат в предишното положение при пъб като моя”, казва той пред Bloomberg.
Перспективата някога препълнените пъбове да отворят отново като призрачни градове е сериозен проблем за гиганти, като Anheuser-Busch InBev, Carlsberg и Heineken. Американците предпочитат да пият у дома, докато ресторантите, баровете и кафенетата съставляват около половината от приходите на пивоварите в по-голямата част от Европа.
Опасенията се засилват и от тоталното спиране на футбола и други спортове, както и от отмяната на големи събития, като Октоберфест.
AB InBev, Carlsberg, Heineken и Asahi обявиха срив в продажбите за първото тримесечие и оттеглиха финансовите си прогнози за годината. Asahi, която през последните пет години похарчи десетки милиарди долари за придобиването на някои от най-добрите бирени марки в Европа, като Peroni и Pilsner Urquell, обяви, че оперативната й печалба от чужбина е паднала със 72% през периода.
AB InBev изгуби близо половината от пазарната си стойност от началото на годината, докато акциите на Heineken поевтиняват с 24%, а тези на Carlsberg с 20%.
От Британската асоциация на производителите на бира и пъбовете прогнозират, че 40% от 47-те хиляди пъба в страната няма да отворят отново без финансова подкрепа от правителството.
От индустрията на пивоварите се подготвят за дълъг период без ръст в продажбите, тъй като баровете, като White Horse, няма да имат нищо общо с преди пандемията.
Когато най-накрая отворят отново врати (най-рано през юли), британските пъбове ще имат пластмасови прегради за защита на барманите, указания по пода за спазване на безопасна дистанция, дезинфектанти за ръце навсякъде и драконовски мерки за броя на посетителите по едно и също време.
AB InBev, която е най-големият производител на бира в света, гледа към Китай, за да прецени какво може да очаква, когато страните излязат от блокадите. През април доставките на компанията на клиенти в страната, където марки, като Budweiser, Harbin и Boxing Cat, са добре познати в нощните клубове, падат със 17%, което е лошо, но е доста по-добре от срива с 45% през първото тримесечие.
За да подпомогне продажбите, компанията е осигурила на 14 000 питейни заведения “комплекти за отваряне”, които включват дезинфектанти, маски и схеми за това как посетителите да спазват дистанция.
“Това, което виждаме в Китай, е, че тече възстановяване,” казва главният изпълнителен директор на AB InBev Карлос Брито. “Нашите клиенти отварят отново и потребителите се връщат към нещата, които обичат да правят.”